Citat:
Ursprungligen postat av Gussen
Vad tror ni om turkiska ligan idag?
|
Då ska jag
försöka bidra lite till tråden för första gången... några rader om Istanbulderbyt:
Fenerbahce har haft problem med offensiven överlag denna säsong, speciellt på bortaplan - fyra kryss och två förluster på elva spelade. Senast vann man med 1-2 borta mot Manisaspor efter ett sent mål i 89e, dock speglar resultatet inte riktigt matchbilden då bortalaget enligt olika källor gjorde sin bästa bortamatch för säsongen och kunde ha nätat mer än två gånger på sina chanser. Formen överlag är just nu bra (fyra vinster och ett kryss på fem senaste) och man jagar Galatasaray som kryssade i helgen, nu skiljer det endast två poäng lagen emellan i toppen.
IBB har gått otroligt knackigt sen tränaren Avci hoppade av i vintras. Innan förra hemmamatchen som man tog hem med 3-2 mot Manisaspor så hade man åtta raka matcher utan vinst varav fyra förluster i streck innan Manisaspor kom på besök.
Citat:
IBB är inget dåligt lag, de har bara haft oflyt under en tid men med hjälp av den gamle räven Arif Erdems kunskaper och erfarenheter har laget lyckats bli ett hinder för flera rivaler
...
IBB dras med skador och avstängningar, bland annat är målvakten Hasagic skadad och Zayatte borta på grund av Afrikanska Mästerskapen. Vidare finns Gökhan Süzen och Ali Güzeldal samt Rizvan Sahin inte med ikväll.
/svenskafans.com
|
Det som talar för Fenerbahce är deras form, IBBs brist på densamma samt att om bortalaget vinner ikväll så
blir de den första Turkiska klubben att vinna 1000 ligamatcher! Snacka om morot! Man kan kallt räkna med att bortafansen kommer vara i klar majoritet då de bara behöver åka till andra sidan stan för att heja fram laget till denna historiska siffra.
Sett till matchhistorik på de fem senaste mötena lagen emellan har fyra slutat med förlust för IBB.
Coral ligger högst på bortavinst till 1.80 (skojarna på Interwetten hade 1.85 så sent som igår, men där får svenska spelare inte ens öppna konto av oklar anledning) , värdet på lägre än 1.80 vågar jag inte uttala mig om. Själv plockade jag 1.81 igår men nu ligger en majoritet av böckerna kring 1.75. Avspark kl17.