Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-01, 19:52   #3078
tompa87

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 6093

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SPADERMAN Visa inlägg
Jag följer denna speldagbok regelbundet och måste säga att det är kul och bra läsning. Intressanta diskussioner och rekar. Personligen har jag för tillfället inte så mycket att tillföra då jag aldrig har lyckats gå grön över tid. Svåra disciplinära problem

Vad jag däremot kan bidra med är några tankar kring
"skilja agnarna från betet" ovan.

Jag tror att detta är en felstavning alternativt missuppfattning av hur talesättet egentligen lyder: "skilja agnarna från vetet" med betydelsen
(att, i ett visst sammanhang, välja endast det som är utav värde eller betydelse). Källa: http://sv.wiktionary.org/wiki/skilja...r%C3%A5n_vetet

Däremot blir felskrivningen väldigt rolig/fyndig då agn kan betyda "naturligt bete till exempel mask, betesfisk mussla, deg e.d., som fästs på krok".
(Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Agn)

... och då skulle det bli att skilja betet från betet vilket skulle kunna syfta på engelskans "bet" (vad) med innebörden att skilja "bet från bet" och därmed hitta värdespelen och bli en sharp!

Kontentan blir att Tompas talesätt måste vara det enda rätta

Tvångströja?
haha, jag får väl ställa mig frågandes till först å främst min vänskapskrets (som faktiskt säger så), min familj som är ifrån södra Norrland (där vi faktiskt inte pratar speciellt mycket alls) och min grammatiklärare (där dem valde att se oss som speciella och skita i oss istället för att rätta vår grammatik) ... Haha, nejdå, givetvis har du rätt i talesättet och min version blev (omedvetet/medvetet?) roligare vad jag tänkte är fortfarande oklart då detta faktiskt är lill-lörda och vi firar in ny månad med en liten flarra (som vi säger i Norrland) vatten (kosken) hehe

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
train TJUU TJUUUUU
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SPADERMAN (+5)
tompa87 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat