Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-01, 22:30   #15
Viroid

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Det beror till att börja med på vad jag är ute efter. Försöker jag på 7 rätt på V75 är det ju sju vinnare som skall hittas till en kostnad som är spelvärd. Fiskar jag istället efter bortglömda skrällar som ger 10-15ggr i odds så räcker det ju med att sätta en av tio.

Det första man skall göra är att ta reda på förutsättningarna för loppet. Det jobbet börjar man med på travsport.se där man kan se hur många hästar som var anmälda till loppet. Ju fler som inte kom med, desto högre klass på loppet. Där kan man också se vem tränaren ville ha att köra, och vilken häst kusken sedan valde om det var fler som ville nyttja tjänsterna. Det är t.ex. inte helt oviktigt att se om Örjan kör åt Hultman eller Walmann.

Nästa steg är att se till att man har klart för sig vilken distans de skall springa, startmetod, och eventuella tillägg som är aktuella.

Därefter brukar jag försöka gallra bort ungefär en tredjedel av hästarna som jag inte anser kunna vinna. Dagsform & startspår är viktiga faktorer.

Därefter börjar grunnandet om vem som vinner. Förutom tips och en vanlig strecklista finns det en del saker att ha i bakhuvudet. Vissa kuskar vinner oftare än andra. Bra hästar tjänar alltid pengar, och insprunget per start är en bra indikation på hästens kapacitet. Hur har hästen vunnit tidigare, och kan den få ett bra löpningsförlopp igen? Är motståndet nu bättre eller sämre?

Sedan kommer vi då till frågan om vad man är ute efter. Handlar det om streckspel så kan det vara bra att veta att c:a 85% av alla vinnare är rankade 1-5 på strecklistan. mer än 70% är rankade 1-3, och c:a en tredjedel av alla streckfavoriter vinner. Det man behöver göra är alltså att hitta spiken eller spikarna, fylla på rikligt med streck från strecklistans övre del och så spåna fram idéerna, de som skall göra en till miljonär.

En bra kusk, på en häst som brukar placera sig, tränas av en liten tränare, som har skapligt spår och lite smygform är bra objekt. Admiral Sea i V75-mästaren för några veckor sedan var en sådan typisk smygare som alla glömde bort. 22ggr gav han, streckad på 4%.

Är man ute efter att spela vinnare så brukar jag kika lite på hur hästen presterar i förhållande till vad spelarna tror. Bättre placeringar än vinnarspelets rank upprepade gånger är ett plus.

Till sist skall man inte glömma bort att dagsform betyder en del, och att statistik inte berättar sanningen utan vad som troligen händer.

Erfarenhet är viktigt. Det är t.ex. min åsikt att skillnaden på en häst med 500.000kr inspunget (klass I på V75) och 1,2Mkr (Silverdivisionen) inte är så stor att en silverhäst skall kunna ta ett tillägg. Och att någon häst skall kunna ta två tillägg finns inte, möjligen Ready Cash. Mycket av Solvallalunken beror på att kuskarna är duktiga på att bedöma hästarnas kapacitet. Att sitta i fjärde utvändigt och styra på 700 kvar i tredjespår innebär till att börja med att man har 20 meter fram till ledaren. Och ett tredjespår istället för innespår i sista kurvan betyder 10 meter längre väg. Om ledaren avslutar sista 700 på 1.12 så måste den attackerande hästen springa motsvarande 1.09 för att vara jämsides i mål.

Skor är viktigt så tillvida att hästar som normalt sett tävlar bäst barfota är sällan bra spel med skor. Att rycka skor på en häst för första gången är ingen garanti för bättre prestation, men ofta indikerar det att tränaren tror på hästen och känner att den är i bra form. Framgångsrika tränare är bättre på att bedöma sådant än mindre framgångsrika tränare.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat