Tog precis och bläddrade lite i Statistikbibeln. Det finns sidor och åter sidor med tabeller som jag har liten eller ingen nytta av. Om man hade dem i ett excelark till exempel kunde man dra ut olika intressanta nyckeltal och dra slutsatser utifrån dem, men att bara ha dem i skrift är relativt värdelöst (förutom då för att knacka in dem i nämnda excelark). Om de ändå sammanfattade tabellerna med intressanta slutsatser före eller efter dem så skulle jag varit nöjd med inte ens det verkar de ha gjort i många fall.
Har som sagt mest bläddrat och bara läst igenom några få av textsidorna (som det iofs är få av och jävligt långt emellan), men har redan stött på något som jag studsade på och tycker är rent dumt. I en diskussion om V7 kontra V75 skriver de:
"Blir du ensam med sju rätt då det ligger 20 miljoner i potten, och har spelat V7, kommer utdelningen att redovisas som 8 miljoner till 2,5 system. Du får alltså 20 miljoner, precis som om du spelat samma system som vanlig V75 (en kupong med sju rätt vinner 20 miljoner...). Man förlorar rentav på det - har man spelat V75 får man några bonusmiljoner för raderna 5-6 rätt, medan den som valt V7 inte får ett öre av dessa."
Kan vara så att författaren/författarna slog vad med någon om att de visst vågade ta in den här fantastiskt dåliga motiveringen till att inte spela V7 i manus. Det är i alla händelser den enda förklaring jag kan se till att den gått hela vägen till tryck.
Jag hade sett fram emot bibeln, både priset och flera som rekommenderat den höjde förväntningarna, men hittills är den en stor besvikelse på alla plan.
Har som sagt fortfarande inte läst igenom boken, det kommer väl en fullständig recension vad det lider. Som referens kan jag nämna några citat ur den enda andra boken jag läst delar av, nämligen den över 10 år gamla klenoden "Vinna mer på V75":
"Om du tycker Dagens Dubbel är ett bra spel inser du snabbt att Raketen är ett mycket bättre spel. Objektivt sett är Raketen kanske den bästa spelformen av alla!"