Statistiknörden kan konstatera att det inte är någon bana det regnar favoriter på iallafall, så låt bli flerbongarna.
Antal favoritvinster över 46 omgångar på Bergsåker 1999-2011
1 2,17%
2 26,09%
3 30,43%
4 15,22%
5 13,04%
6 0%
7 0%
Medelutdelning: 695k
Jag tänker nog att Rano är vinnaren i silver. Kolla in facitet, 16 raka på rikstoton(!) med 8 bland de tre och visserligen "bara" två vinster men två andraplatser i finaler är inte fy skam heller. Tror hästen kommer kunna hävda sig hyfsat i guld framöver och med två lopp i kroppen nu känns det som formen borde vara bra nog att städa av det här halvtrötta gänget. Öppet lopp i övrigt, men jag kommer gå emot de förmodat hårt spelade Cayenne Käbb (bra men ny i klassen) och Calvados Crane (utpräglad frontrunner och genomuselt spår.
Håller med om Across The Bridge, spets och slut. Bergh lär köra resolut i den här omgivningen och det är risk för viss körning, men jag tror han klarar sig hem trots 11-öppning på kort.
Ritano Freight sätter jag före Vincent, att han slapp gå i bott senast ser jag som ett stort plus. Sandringham lär bli överstreckad, visst stallform men Witasp är inte bra nog som kusk i min bok för att duga mot många av de bästa med bra hästar i samma lopp.
I sista känner jag som doob, Conrad sitter 20 meter för svårt till. Kanske om det blir två eller fler strykningar. Ser ihåligt ut och känns ganska stängt på 2,3,4,9.
Övriga lopp orkar jag inte ge mig in i just nu, men det är absolut så att Bergh har ett bra grepp om klass 2 med två hästar från fina lägen. Stallkörningen ska inte underskattas. Hans tre är helt klart bland de tre bättre i loppet också, så ett lås på dem (eller de två med framspår) känns inte helt dumt.