Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-20, 19:07   #36
dellgren
Super Moderator

dellgrens avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 8661
Standard

ESC 2012: Cypern

Publicerad 12-01-28

Nationerna börjar nu trilla in en efter en allt eftersom dom utser sitt bidrag till årets Eurovision men inte alla ligger ute på YouTube så jag har inte möjligheten att lyssna in mig på låtarna. Men i onsdags var det dags för Cypern att utse sitt bidrag och därför är det idag dags att presentera denna lilla önation i östra Medelhavet som är så mycket mer än sprit, sex och fulla semestersvenskar.

Den cypriotiska uttagningen brukar variera. På senare tid (2008-2010) har man använt sig av samma system som hemma i Sverige – en TV-sänd nationell final. Men det har också förekommit att CyBC – det cypriotiska TV-bolaget som ansvarar för uttagningen till ESC – helt och hållet har valt både låt och bidrag internt. Till årets final gjorde man ett mellanting då TV-bolaget valde artist samtidigt som det cypriotiska folket valde låt. I uttagningen 2011 gjorde man raka motsatsen då folket fick välja artist och bolaget låt.

Grek-cypriotiska Ivi Adamou valdes ut redan den 3 augusti 2011 och har alltså fått vänta i nära ett halvår på att få veta vilket låt hon ska sjunga på scenen i Baku den 22 maj. Till den nationella finalen valdes det ut tre olika låtar som började spelas på radiostationerna runt om på ön i början av januari och i onsdags, den 25 januari, var det dags för en live-sänd TV-show från huvudstaden Nicosia där en av de tre låtarna skulle väljas ut som öns bidrag.

Cypern satsade återigen på internationell hjälp. Två av låtarna, “La la love” och “You don’t belong here” har svenska upphovsmän och “Call the police” hade danska/finska skapare. Upplags för poäng från Norden med andra ord kanske? Ivi Adamou fick framför alla tre låtar i TV och sedan skulle en jury och det cypriotiska folket slutligen välja sin favorit. Poängutdelandet var kanske inte lika maffigt som i Europafinalen eftersom det endast skulle delas ut två stycken åttor, två tior och två tolvor. Med andra ord var det upplagt för oavgjort resultat och en eventuell spänning.

Men icke då. Både juryn och det cypriotiska folket var överrens. Med maximala 24 poäng beslutades det att Cypern bidrag i år heter “La la love” där texten är skriven av Alex Papaconstantinou med internationaliserad hjälp av Björn Djupström, Alexandra Zakka och Viktor Svensson.

En liten presentation av Ivi Adamou är kanske på sin plats? Återigen är det dags för en ung tjej som slagit igenom i en talangjakt. I detta fallet är det “X-factor” det gäller och då pratar vi om den grekiska versionen eftersom Cypern inte har någon egen. Säsongen 2009/2010 var hon med i TV-programmet och slutade på en hedrande sjätteplats men fick ändå ett kontrakt med Sony. Skivsläppet blev en omedelbar succé och sålde guld i Grekland och samma år så släppte hon en väldigt populär jul-EP som också den sålde bra i Grekland och på Cypern.

Hon föddes 1993 i, den för oss svenskar så välkända turistorten, Ayia Napa och har både cypriotiskt och bulgariskt påbrå. Redan som ung så insåg hon att musiken var något för henne och blev tidigt skolad i sång och piano. Redan som nioåring vann hon en inhemsk talangjakt och han hade lite gjort sig ett namn redan innan hon ställde upp i “X-Factor”. Enligt henne själv så influeras hon av bland annat Beyoncé, Pink och Christian Aguilera men det är intet som man märker i låten som hon ska framföra lite senare i vår.

“La la love” är en riktig Medelhavslåt. Det finns tydliga influenser från traditionell grekisk folkmusik men samtidigt är det en väldigt modern danslåt. Jag kan tänka mig att den kommer att spelas flitigt på alla dansställen på Cypern till sommaren men kanske har den inte potential att nå hela vägen upp till det lite mildare Norr.

Som sig bör så började jag med att lyssna på låten utan att se något framträdande. Det är en sådan låt som man snabbt känner igen och man kan eventuellt ha hört den innan, den är inget unikt. Låtens absoluta styrka är refrängen som sätter sig på hjärnan likt ett myggbett och vill helt enkelt inte försvinna. Den är liksom för trallvänlig och enkel. Att köra á la Per Gessle (La la la la la) kan ju visa sig fungera om det är något bra och denna refräng är jag inte helt allergisk mot.

När jag väl tittade på framträdandet så var det ingen större överraskning. En ganska så söt tjej som står och vickar på höfterna. Glädjande nog gör hon sig inte helt till åtlöje genom att inte framstå som någon billig gatuflicka i sin dans utan hon gör det liksom “lagom”. Fast detta gör hon under hela framträdandet vilket gör att det blir lite tråkigt i tre minuter, Dessutom kommer det ett instrumentalt stycke i mitten av låten där hon skulle kunna vara lite mer kreativ så det hoppas jag att hon ändrar på till finalen i Azerbajdzjan. Dessutom så står hon helt själv på scenen i klippet som du kan se längst ner i detta inlägg. Med andra ord finns det goda möjligheter att göra ett betydligt bättre framträdande i Baku.

Men det är en modern låt som jag nog tror kan fungera för dom flesta. En final är inte omöjligt (speciellt med tanke på att dom har sin givna tolva från Grekland som dom lottats med i semifinal) men jag tror inte att Cypern kommer slå sin bästaplacering som är en femma. En lite sådär lagom låt som kommer att placera sig i mittfållan helt enkelt och som dom flesta (som inte besöker Cypern i sommar) har glömt redan innan den svenska sommaren har landat.

Poängbetyg från min sida då? Tja. Vad ska man säga? En liten, liten fotstampsvarning men annars inget mer något som är “lagom”. Och på en skala mellan 1 och 5 så kan ju betyget inte vara något annat än: 3
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat