Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-20, 18:12   #39
dellgren
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

ESC 2012: Norge


Publicerad 12-02-11


Den norska versionen av Melodifestivalen, Melodi Grand Prix 2012, avgjorde för bara några minuter sedan och jag passade på att följa den via NRKs hemsida. Omröstningen som skulle avgöra vilket bidrag som norrbaggarna ska skicka till Baku började med lite spänning men blev sedan en total utklassningsseger för ett recept som vi känner igen från förra året. Dock inte från det norsk bidraget utan snarare något mer bekant.

Melodi Grand Prix 2012 avgjordes i år med tre semifinaler varifrån 10 finalister skulle utses. Som jag skrev i ett blogginlägg tidigare under dagen så fanns det ett par svenskar i startfältet. Visserligen inte som artister men däremot som producenter eller kompositörer. 2 av finalens 10 bidrag hade svenska fingrar inblandade – och det skulle bli succé.

Finalen av MGP’12 ägde rum i Spectrum Arena i Oslo och evenemanget påminner mycket om Melodifestivalen då norrmännen verkligen satsat på att göra en show av det hela. Inför en euforisk publik så framfördes de tio bidragen varifrån fyra gullfinalister utsågs som tog sig till det sista skedet av tävlingen. Och som jag skrev ovan så började omröstningen ganska jämnt där tre jurygrupper var överrens om att balladen “Somewhere beautiful” med Nora Foss al-Jabri fick ta emot 24 000 (!) poäng av 24 000 möjliga. På andraplats kom Tooji med 18 000 poäng och de två bidrag som kom därefter var rejält distansierade.

Sen skulle det norska folket få säga sitt. Och här har Norge ett ganska intressant koncept där en telefonröst räknas som en poäng för bidragen. Så visst, det slogs säkert poängrekord till kvällens vinnare som fick en bra bit över 100 000 poäng men det norska folket var absolut överrens. Av samtliga 6 regionen i Norge var det ett bidrag som var helt outstanding och som Norge alltså skickar till Baku i maj. Vinnaren vann med över 65 000 poäng!

Tooji! Nej det är inte något glädjeuttryck. Det är namnet på den artist som Norge skickar till Azerbajdzjan. Och det kan vara ett ytterst smart drag. Samtidigt som folkets röster lästes upp brast allting för honom och han kunde inte hålla tårarna tillbaka. Varför? Jo, han kommer från Iran och har nära band till Azerbajdzjan. Att få representera Norge i sitt hemland var hans absolut största dröm och norrmännen skickade alltså iväg honom med dunder och brak.

Denna Tooji Keshtkar föddes alltså i Iran (Shiraz) år 1987 men flyttade till Norge som barn. Som sextonåring började han att arbeta som modell och blev snart programledare på MTV i Norge. 2008 inledde han sin artistkarriär med att släppa sin första singel, “Swan song” och i år ställde han alltså upp i Melodi Grand Prix. Resultatet vet ni redan men vissa saker kan man bara inte undgå…

Jag inledde med att skriva att inspirationen till bidraget kan man kanske hitta i förra årets Eurovision Song Contest. Och vi behöver inte gå speciellt långt. Inte längre än till oss själv. Likheterna med Eric Saade är inte direkt svårgreppade och det finns mycket som pekar på att Norge kan upprepa Sveriges tredjeplats från förra året.

Först och främst. Tooji är inte helt olik Eric Saade. Ungefär samma ålder och ungefär samma utseende – lite sådär exotiskt. Låten då? “Stay“, som vinnarlåten heter, är producerad av Figge och Pelle Boström. Svenskar alltså. Men gissa vad. Vem var med och producerade “Popular” med Saade? Yes, herr Boström. Och när man hör låten så kan man ju ganska enkelt påpeka att det påminner en del om Saades låt förra året.

Men vad är det smarta i detta då? Tja, uppenbarligen fungerade det för Sverige förra året och det kan absolut upprepas i år. Introt till låten är en rejäl dos av orientaliska toner och passar bra in i eldiga Azerbajdzjan. Och sen då såklart att Tooji kommer från regionen. Nej, Norge kan bli riktigt giftigt i Baku. Och vi som har dom i vår semifinal…

Vad ska jag säga om låten då? Tja. Det är bra. Det är BRA! Förra året kom Norge inte ens vidare från semifinalen tack deras fantastiska “Haba haba” och det kommer inte att upprepas i år! Om det blir som jag hoppas – att Loreen vinner Mellon – kommer Sverige och Norge att slåss med samma typ av låtar och visst, vi kan ta poäng från varandra men jag tror att båda har väl så goda chanser att ta sig vidare till lördagsinfalen.

“Stay” är en rejäl upptempolåt med en otroligt stark refräng. Och jag kan lyssna på den om och om och om igen. Men samtidigt så faller jag tillbaka till Saade hela tiden och har någon oro inom mig. Kanske funkar det inte två år i rad? Äh, jo det gör det! Och äntligen så kan jag ge ut ett högt betyg! Efter att haft en massa mediokra låtar klara för finalen i maj så kan jag nu äntligen dela ut min första: 4
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat