Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-20, 18:16   #43
dellgren
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

ESC 2012: Vitryssland


Publicerad 12-02-15


Sverige har fått ytterligare en semifinalmotståndare klar i och med att Vitryssland hade sin nationella final igår, på Alla hjärtans Dag och allt. Det känns lite ojämnt än så länge förresten. Till den första semifinalen är 8 bidrag redan helt klara och ytterligare en artist utvald. Till Sveriges semifinal är Vitryssland, Makedonien, Malta och Norge klara. Visserligen är här 4 artister klara än så länge men inga låtar är bestämda.

Vitryssland har i år återigen gått tillbaka till att ha en nationell uttagning och inte skicka ett bidrag som tagits ut internt. Dessutom går den forna Sovjet-republiken lite mot strömmen i år då dom enbart använde sig av en semifinal för att få fram finalisterna. Denna semifinal hölls redan den 21 december så det har varit en lång väntan för de 5 låtar (av 15) som tog sig vidare till finalen. Någon som inte tog sig vidare från semifinalen var fjolårets deltagare, Anastasia Vinnikova.

De fem finalisterna fick framföra sitt bidrag live i tävlingen som gick under namnet Eurofest 2012 och sedan var det upp till det vitryska folket att välja sin vinnare. Finalisterna blev tilldelade antingen 6, 7, 8, 10 eller 12 poäng i hederlig ESC-anda och slutligen så stod “All my life” med Alena Lanskaya som vinnare i Sports Palace, Minsk. Jag får känslan av att Vitryssland inte allt för ofta skickar ballader till Eurovision men så blir fallet i år. Och det kan vara bra för Sveriges del som troligen kommer skicka en upptemopolåt.

Alena är född i landets tredje största stad Mogilev (Mahilou) och är 27 år gammal. Hon är en ärrad artist och har vunnit flertalet inhemska och regionala sångtävlingar – många för oss i västvärlden väldigt okända. Men hon är etablerad och väldigt omtyckt i både Vitryssland, Bulgarien och Ryssland.

Redan som ung så visade hon upp en väldigt stark röst och hon gjorde faktiskt sitt första framträdande på taket av mammas och pappas garage hemma i Mogilev. Hon flyttade sedermera till Minsk för att utveckla sin musik ännu mer men passade också på att studera ekonomi och fick en examens från Minsks universitet.

År 2010 vann hon den inhemska uttagningen till tävlingen Atlantic Breeze som hölls i New York, USA. Och om jag har lyckats luska tillräckligt rätt så stod hon slutligen som vinnare i denna, för mig helt okända musiktävling. När hon året efter tävlade i den inhemska tävlingen Slavic Bazaar med låten Heaven knows fick hon 79 av 80 möjliga poäng i första omgången och 179 av 180 möjliga poäng i slutomgången och stod som överlägsen totalsegrare. Med andra ord är Alena en mycket etablerad och populär artist i Vitryssland.

Om vi ska fokusera på låten lite då? Nu har jag hört den ett par gånger och den blir väl något bättre efter ett par genomhörningar. Detta är ju visserligen ett mindre bra tecken för en låt som ska leverera på en enda lyssning. Filmen från YouTube som jag har hittat är inte av tiptopkvalitet men det låter som att Vitryssland skickar en artist som har en bra sångröst. Som traditionen erbjuder så har hon en ruggigt dåligt öststatsengelska men som sagt, inget annat att vänta.

Låten är en fin ballad med tydliga stråkpartier och en stark refräng. När man hör den första refrängen första gången så känns det som om det är den som avslutar hela låten. Liksom där hon krämar i för Lukasjenko och fosterland. Men så låter alla refränger i hela låten. Bryggan finns där och nu ska jag bara invänta tonartshöjningen. Jodå, där kom den också. En klassisk schlagerlåt enligt Bengtzing och Markoolio.

Det är en helt okej låt men det känns som om den inte sticker ut tillräckligt och dessutom så är den väldigt “vanlig”. Inte för att man har hört den innan men man känner igen den. Det är ingen smäktande Disney-ballad som alltid brukar vara med i ESC-sammanhangen utan något mer modernt. Jag kan just nu inte komma på någon artist som skulle kunna göra den men det är kanske för att det finns så många som skulle klara av det.

Framträdandet då? Svårt att applicera det på en större scen som det garanterat kommer vara i Baku men det kommer nog sluta snyggt. Hon själv är ju okej attraktiv och sen är jag ju en person som går igång på stråkar. Så de tre donnorna med fiolerna är ett plus i kanten. Däremot är jag mer skeptisk till dansarna som känns lite väl förlegat (Loreens dansare däremot är helt klockrent passande).

Avslutningsvis så tittar vi till poängbedömningen. Det är en låt som kan ha potential att klara sig vidare till finalen men då som någon av de sista i rangordningen. I finalen har den naturligtvis inget att hämta. På en skala mellan 1 och fem så får jag ändå ge låten: 3
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat