Mina tankar om årets säkraste spik:
Avdelning 4 – 2140 auto -Vårbjörken – kallblod
Spetsstriden: Frågan är ju bara vem som ska få äran att släppa till 6 Hallsta Lotus här och jag drar en lans för att det blir Peter Eriksson vi får se i den positionen med 1 Stamping. Innerspåret är ju en stor fördel på Umåker och då han har farten uppe så ska han ha god chans att hålla emot framförallt 7 Myllarfaks men kanske även 8 Pilajahn Aaroni om man inte väljer att ge upp loppet direkt med den. Alltså kör Peter i spets ända tills Uffe kommer med favoriten och får ta över. I dödens hamnar nog finnen till slut.
Analys: Försökte mig på att fälla 6 Hallsta Lotus på Momarken och gick då så långt att jag gav honom titeln ‘omgångens avslag’. Fick det avslaget nertryckt så långt i halsen att jag knappt kunde andas och nu har den kraken joggat hem ytterligare två lopp och är således i än bättre form här. Han åt upp den norska eliten från dödens i Norge, enkelt. Det verkar för övrigt som att Perssons matchningsplan läck ut då detta lopp inte blev fullt. För säkerhets skull så har den stora jokern i loppet 8 Pilajhn Aaroni fått ökenläget vilket sänker chansen till obefintlig för den. Han betvingade ju annars Lotusen på speed vid 13/8 ifjol och det är det enda scenario som kan fälla favoriten här om finnen skulle ta sig till spets och sedan släppa till Uffe och sedan slå av Hallsta Lotus på speed igen. Dock så är svensken bättre nu och startspåren talar oxå för favoriten. Ska alltså absolut inte kunna ske nu då det dessutom finns två hjälpryttare till Hallsta Lotus i 2 Fakse och 5 Vingbo Stjärn. Nej, om Uffe fortsätter ett varv till efter att han defilerat hem detta lopp så får ju åtminstone Hallsta Lotus ett vettigt träningsjobb i sig. Jag vill ju verkligen med varje cell i min kropp välta vort denna typ av monsterfavoriter men inser här att det är bara blir effektsökeri och ren dumhet att gardera honom från detta fina läge. Årets hittills utan tvekan säkraste spik. Den spelsugne får istället fundera över ett tvillingspel men jag avstår även det då oddset blir lågt med få hästar i loppet och då det är svårt att förutse loppets utveckling med tanke på Perssons dominans här. På grundkapacitet är ju så klart finnen tidig men även gamle 1 Stamping har spring kvar i benen och vissa dagar kan han öppna riktigt bra. För tvillingspelet ska man söka den häst man tror spetsar och släpper till favoriten. Personligen håller jag alltså Stamping som knapp favorit till den positionen med tanke på det gynnsamma innerspåret. Tro dock inte att oddset på den tvillingen är spelbart. Märkligt för övrigt att Melander sätter upp sonen bakom stallets bästa häst 7 Myllarfaks men blod är ju tjockare än vatten och det är nog bara för att vara snäll mot grabben.
Min Rank: A:6 B:- C:1,8,7 D:2,5,4,3
Detta är ett utdrag från
www.gratistravtips.se