Tidiga tankar är:
Avd 1: Har som många andra Kaffir Face som förstahäst och utgång. Gillar den skarpt och i spets så viker den inte ner sig. Har vunnit på Örebro tidigare mot hästar som I Saw You och Jasper Lane. Nu är det husse upp igen och som de flesta av Luddes andra hästar så går denna faktiskt bäst utanför Jägersro. Bakom så vill jag framför allt nämna Gigant Slugger som får en kuskförstärkning som heter duga och La Bellouet som nu är ute på favoritdistans igen och kanske får nytta av sparade krafter.
Avd 2: Star Support är förstahäst och jag sjunger vidare på "spets och slut". Favoriterna köper jag inte alls. Två dussinhästar som måste ha smörlopp eller få bestämma brutalt i spets, en position som ingen av dem når på lördag. Bakom vill jag nämna 3,4,6 men framför allt 8 som inte gjort ett dåligt lopp i år och har överlägsen styrka i gänget och mycket väl kan sopa till dessa från dödens.
Avd 3: SPIK Alvena Pelé. Finns inget häst som kan svara denna när Per laddar för spets. Galoppen sist var ett olycksfall i ämbetet och jag är glad att ett "d" i resultatraden drar mindre streck än en "1". Tyvärr favorit på tidiga spelet men har mina förhoppningar om att det kommer sjunka.
Avd 4: Antingen spikar jag eller låser på tre. Som Victoria Island har sett ut på slutet så är det en given förstahäst för mig och hade varit en klockren spik om jag inte varit så förbaskat svag för KLM Prelong. Kan inte tänka mig att Åke trycker upp tempot här och han kommer inte ha mycket för det för om han gör det så slår Olivia Lavec av dem på upploppet.
Avd 5: Spikar förmodligen Aunt Sally eller låser med Hamras Pirat. Ser ingen annan som kan vinna. Är övertygad om att Aunt Sally hade vunnit sist ifall inte Erik Holm blivit darrig som ett asplöv på upploppet och dragit i alla trådar som fanns. Blev rullig på grund av det och utan det så hade knappst en heroisk My Lady hunnit fram.
Avd 6: Är fruktansvärt osäker. Vill gardera Picolit och letar för fullt saker som ska övertyga mig till det.
Avd 7: Antingen ledaren (som jag hållre på att plugga på vem det blir) eller 10, 14, 15 vinner. Tror egentligen inte att någon av de på start är tuffa nog att ta i mot dessa men har en ypperlig förmåga att torska på ledaren i långlopp så väljer inte bort den.
Som sagt, tidiga tankar och de kommer förmodligen ändra sig