Timo Nurmos
Solvalla, söndagen 27 maj 2012
Lopp 1, 1609A 6 DISNEY TOOMA - Ulf Ohlsson
Har varit jättefin i de två senaste starterna och är väldigt fint i ordning. Näst senast hade han vunnit med tidigare lucka då han kom med en rapp spurt den sista biten. Senast i V75 spurtade han också bra och gick med full fart över mål. Det är bra förutsättningar här då den korta distansen är hans bästa. Han är mycket snabb ut om man laddar och vi får se vilken taktik det blir. Jag tycker att hästen måste räknas mycket tidigt i ett sådant här lopp.
Balans: Barfota runt om
Huvudlag: Helstängt huvudlag
Lopp 2, 1609A 8 WANNABE KEMP - Jorma Kontio
Kom åter efter vila och vinterträning senast och blev fast med gott om krafter kvar. Han fick aldrig chansen ifrån andra par utvändigt och var helt obrukad i mål. Man får bara glömma det loppet. Hästen känns jättefin och går säkert framåt ytterligare med loppet i kroppen. Synd att han fick så dåligt spår här annars hade jag varit optimist med tanke på hur bra hästen känns. Han är snabb ut och vi får hoppas att han har tur och kommer ner i banan och får en bra position. I så fall är han inte borta.
Huvudlag: Norskt huvudlag
Lopp 5, 1609A 8 PLUM WISE AS - Jorma Kontio
Är ett treårssto som kommer från Italien där hon gjorde tre starter i fjol som tvååring. Hon har tränat bättre och bättre sedan hon kom till oss och orkar bra i jobben nu. Det här är första starten men hon står hårt inne i loppet och från ett iskallt åttondespår tror jag inte så mycket på henne. Hon får mest gå ut och få ett lopp i kroppen och jag är nöjd bara hon gör en bra insats.
Lopp 10, 2140A 3 CADDIE GALLANT - Björn Goop
Har jag alltid trott på och tyckt att det har varit en fin häst. Han har utvecklats väldigt bra i år och tagit fyra raka segrar på ett bra sätt. Senast var han helt överlägsen och vann åkandes med gott om krafter kvar. Så har det sett ut i ett par starter och hästen har tränat lika bra efteråt och känns jättefin i jobben. Framförallt i senaste jobbet nu i veckan var han riktigt fin. Han har fått ett bra spår och jag måste vara optimist. Felfri tror jag på en mycket bra chans.
Balans: Barfota fram
Lopp 11, 2140A 1 AMARU BOKO - Jorma Kontio
Var jättefin i senaste starten på Solvalla. Men tyvärr så snubblade han till och galopperade i första sväng. Han tappade mycket men kom tillbaka väldigt bra och gjorde en stark upphämtning. Målsättningen har varit att starta i Elitloppet men nu fick vi ingen inbjudan. Hästen har gått framåt kraftigt med två lopp i kroppen och det känns som att toppformen är inprickad. Han behövde loppet i Finlandia-Ajo näst senast och nu är han jättefint i ordning. Han har återigen fått ett bra spår och är snabb ut. Jag är optimist och tror på bra chans.
Huvudlag: Öppet huvudlag
Lopp 11, 2140A 8 EMBASSY CAVIAR - Ulf Ohlsson
Galopperade tyvärr i starten senast när han äntligen hade ett bra spår. Han kom efter lite vila och en träningsperiod och det var synd att han inte fick något riktigt lopp. Han fick i alla fall springa med en bit bakom och går normalt sett framåt lite med den genomköraren i sig. Nu har han iskallt läge och möter tuffa hästar så man måste ligga lågt. Han får svårt att räcka här och jag är nöjd om han tar en bra placering. Han får smyga med och försöka tjäna lite pengar.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|