Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-02, 09:21   #27
korpo

korpos avatar

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 5987
Standard

Nurmos tror inte på favoriten ”Blir överraskad om hon vinner”

Timo Nurmos har två intressanta nyförvärv med i V75. Miss Beniss är klar favorit i stoloppet – men Nurmos håller inte med spelarna. - Jag blir överraskad om hon vinner, säger han. Solvallatränaren har fyra hästar till start inom V75. Två av dem är spännande nyförvärv men Nurmos ligger lite halvlågt vad det gäller vinstchanserna. Åtminstone på Miss Beniss, en häst som vunnit tre lopp på sex starter och aldrig varit sämre än trea.

- Miss Beniss (V75-4) är en ganska fin typ av häst som har visat bra inställning tidigare. Nu har hon varit borta länge eftersom hon hade en skada när hon kom till oss förra året. Hon har haft en spricka i ett framknä och opererats, säger Timo Nurmos. - Hon var fin i kvalet och hade krafter kvar och har tränat bra en tid. Hästen är väl förberedd men inte toppad på något sätt. Att bli favorit i V75 efter så lång vila tycker jag är fel. Hon kommer säkert att göra ett bra lopp men jag blir överraskad om hon vinner. Hon möter ju hästar som har varit igång och har tävlingsform, det har inte hon ännu. Hästen är på väg mot formen men behöver säkert lopp i kroppen. Jag tyckte annars att det här var ett passande stolopp att anmäla henne till och spåret blev ju bra. Hon kan nog öppna lite och balansen blir eventuellt barfota bak. ”Hade haft bättre chans om kortare distans”

I gulddivisionen dyker ett annat intressant nyförvärv upp för stall Nurmos. Det är meriterade finländaren Express Type som tidigare har vunnit derbyt i Finland och senast var med i Finlandia-Ajo. Han har gjort en start i Sverige tidigare och det var i fjol då han var fyra i Jubileumspokalen.

- Express Type (V75-3) har bara varit hos oss i några veckor och var fräsch och fin när han kom. Han har bara gått lugna jobb hemma på gården men känns bra och det är en fin typ av häst. Han tappade lite kraft av omstarten i Finlandia-Ajo senast men gick bra till slut i en snabb avslutning. - Han har ett bra läge här och är snabb ut. Som det känns nu så provar vi nog i ledningen. Men jag känner inte hästen så bra ännu och det är svårbedömd för mig att uttala sig om chanserna. Det är lite frågetecken för distansen, han hade nog haft bättre chans om det varit kortare distans. Men vi får ta den här starten som ett test så får vi se var han står någonstans. Han kommer att tävla barfota runt om, säger Nurmos. Hostade i tisdagsjobbet Du har ytterligare två hästar med inom V75. Chanserna där?

- Montgomery Gel (V75-6) har varit jättefint i ordning och han torskade på målfoto senast. Tyvärr räckte det inte att komma med i finalen under elitloppshelgen och därför får han gå ut här istället. Han hostade dock lite efter tisdagsjobbet och kommer att kollas i halsen under fredagen. Hoppas att han är frisk för då tror jag på en bra insats och den långa distansen passar bra eftersom han är stark. Men vi får se vad veterinären säger först. Om han startar blir det barfota fram
korpo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat