Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-16, 23:37   #95
Rehn108
 
Rehn108s avatar
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 211
Sharp$: 782

2014
Stats: 50 - 69 - 1
ROI: 95.39%
Vinstprocent: 42.02%

Standard

Även om ingen har chansen att bli EM-orakel längre kanske vi kan fortsätta ha ett tävlingsmoment, och se vem som i alla fall lyckas bäst. Jag vet inte om KP hade tänkt mer än bara se om någon kunde få alla rätt, men om inte kommer jag med ett förslag.

Vi jämför våra EM-tips med de riktiga resultaten, och poängsätter varje grupp efter följande mall. Det finns inte så jättemånga utfall, så man får leta upp det som stämmer med ens eget resultat:

Alt. 1: Alla lag på rätt plats - 6 poäng
Man har placerat lagen enligt korrekt slutplacering. Ettan som etta osv.

Alt. 2: Två lag på samma sida strecket på rätt plats - 4 poäng
Man har placerat ettan och tvåan rätt, men trean och fyran fel. Alternativt ettan och tvåan fel, men trean och fyran rätt.

Alt. 3: Alla lag på fel plats, men på rätt sida strecket - 3 poäng
Alltså har man placerat ettan som tvåa, tvåan som etta, trean som fyra och fyran som trea.

Alt. 4: Två lag på olika sida strecket på rätt plats - 3 poäng
Man har placerat exempelvis ettan och trean rätt, men inte tvåan och fyran.

Alt. 5: Ett lag på rätt plats - 2 poäng
Man har placerat antingen ettan, tvåan, trean eller fyran på rätt plats.

Alt. 6: Alla lag på fel plats, men två på rätt sida strecket - 1 poäng
Nu kommer den svåraste tankenöten. Man har placerat exempelvis ettan som tvåa och trean som fyra, vilket är rätt sida strecket, men tvåan som trea och fyran som tvåa, vilket är fel sida strecket.

Alt. 7: Alla lag på fel plats och på fel sida strecket - 0 poäng
Inga rätt där inte. Ettan och tvåan är placerade under strecket och vice versa.

---

Exempel, min Grupp A:
Jag hade tippat ordningen Ryssland, Tjeckien, Polen, Grekland. Jag prickade inte in något lag på rätt plats, men däremot hade jag rätt i att Tjeckien skulle gå till slutspel medan Polen inte gjorde det. Alltså stämmer min tippning in med alternativ 6, alla lag på fel plats, men två på rätt sida strecket. Jag skulle få ett poäng från grupp A.

---

Vad tänker ni? Som sagt, KP kanske hade tänkt på något mer än att bara se om någon kunde pricka allt?
Rehn108 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat