Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-21, 22:44   #6
criba

Reg.datum: feb 2010
Sharp$: 554
Standard

Jag tror mest på Oracle i guld:

Avdelning 3 – 1640 meter auto – Kalmarsundspokalen – Gulddivisionen, försök 1

Spetsstriden: Så som 1 I Won’t Dance öppnade senast från innerspåret på Bollnäs så kan han bli tuff att ta en längd på här. Innerspåret är bra på Kalmar och grundtipset är att Erik håller ut Per Lennartsson och 6 Alvena Pele som är det naturliga motbudet i spetsjakten. Kan dock kosta lite då Per säkert vill testa för att om möjligt få till en lucka bakom 1:an för att krypa ner i. Snabba 9 Strong Boy D.E finns dock där så den positionen vill även Jocke haoch jag tror att Per får svårt att komma ner och hamnar i dödens på Erik. 3 Criuse Speed kan möjligen häxa lite för Alvena Pele men tror att Per tar sig förbi henne in i kurvan.

Analys: Med ovanstående vilda spetsrusning så söker jag vinnaren bland de som inte lägger energi på inledningen av loppet. Min vinnare är Tarzan med formkortet 4 Oracle som lyft sig rejält i kragen i år och visat att han duger gott i högsta klassen. Jag stormgillar att Stefan själv nu kör för då brukar han sätta hästarna i bästa skick och dessutom får de ofta optimerad utrustning. Jag både tror och hoppas att Stefan går fram till dödens här så snart spetsrusningen lagt sig och i min värld så är inte I Won’t Dance tuffare än Rakas som han gjorde plockmat av på Dannero från samma position. Jag tar en rå chansning här och ställer Tarzan helt ensam på mitt system när jag bankar i spiken på 4 Oracle. Distansen är inte hans bästa men i den form han visat och med det långa upploppet att arbeta på så ser det bra ut tycker jag. Ingen kommer ihåg en fegis som min travkompis brukar säga. Det saknas såklart inte motbud i loppet och det ska betonas att det är en spik enligt spelvärdesprincipen.

Bakom tas favoriten 1 Won’t Dance på allvar främst på att det är spetshästen i loppet som jag läser det. Johanssons stall visade dessutom knallform i söndags och verkar klart på gång. Han har visat god form själv i loppen inför detta och har radat upp segrar. Känslan är dock som sagt att han blir rejälj utmanad om spets här av kvicke 6 Alvena Pele enligt ovanstående spetsscenario och då är han ingen hjälte till slut för min del. Räknar med korta steg på honom när Tarzan har talat från dödens med min spik. Skulle ellellertid spetsen bli enkel för Erik så ska det erkännas att jag inte är lika morsk för då kan han säkert rinna undan. Fortsätter att varna för 5 Prince Tagg som jag känner lite dubbelt inför. Intrycket han lämnade senast var lite svårbedömt då det nog inte var så mycket sparat. Detta kan dock bli bra för honom med bästa spåret och förmodad överpace. Han kommer nog bäst till sin rätt om han får gå själv i tredjespår runt sista böj då han inte är så tvärspeedig. Kan alltså inte växla tempo lika snabbt som några andra i detta lopp.

Alvena Pele tror jag hamnar åt skatorna denna gång i dödens enligt ovan och därifrån räcker han inte till då han gör sina bästa lopp i spets. Passar även på 9 Strong Boy D.E även om jag inte kan såga honom helt då han är tvärspeedig och kan störtdyka om luckan skulle komma från rygg ledaren. Räknar dock med att Tarzan är med på noterna och håller in honom tillräckligt länge för att han inte ska få chansen att spela ut sin speed. Ska bli mycket intressant att se hur Åke Svanstedt lyckas med 12 Monster Drive som visat god kapacitet hos Lennartsson. Står nu över i och med läget och att han kan behöva loppet med kommer ha ett öga på honom inför kommande uppgifter.

Min Rank: A:4 B:1,5 C:6,9,12 D:7,2,11,3,10,8

Ovanstående är ett utdrag från www.gratistravtips.se . Glad midsommar på er alla här inne!
criba är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat