För att vara en nobie så är du verkligen förståndig, måste jag säga. Jag håller med, tycker säkerheten fortfarande är undermålig överlag. Visst, ok luftstaket är ju bra och är numer standard på alla banor. När jag själv var aktiv runt mitten på nittiotalet, var Sverige ensamma om att ha Gunnebo-stängsel med vaxduk och träpelare bakom sargen som fick bytas ut efter ha blivit knäckta vid krascher.
Utomlands var det dock stenhårda trästaket med oftast betong/cement bakom. Sådana gamla staket står fortfarande kvar på banorna i tex Polen, och det var ju därför som Lee Richardson strök med nyligen - sargen ger helt enkelt inte vika.
Här i Sverige leder vi dock utvecklingen vad gäller säkerhet, jag fattar bara inte varför man gjort om staketen inför i år. Är tydligen en regel där klubbarna tvingats bygga om staketen på raksträckorna - bort med Gunnebo-stängsel och dit med Plyfa-skivor som är betydligt hårdare att köra in i. Jag har svårt att se det positiva med detta. Är ju på raksträckorna som sportens två senaste dödsfall har inträffat. (Kenny Olsson och Rico)
Det tragiska är väl att precis som i trafiken så måste det till olyckor innan något görs åt en kritisk punkt. Nog borde det tex gå att få bort stolpen som startbandet sitter på? Det är ju 2012 inte 1950.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten: Pilkast (+10)
Senast redigerad av eddieh den 2012-07-08 klockan 09:06.
|