Åke Svanstedt om sina chanser:
+++++
Merger Blue Chip (V75-1) är inte på något vis sämre när hon får gå bakifrån. Hon är jättefin i ryggar och väldigt speedig. Hästen har vunnit i V75 ifrån dåliga bakspår tidigare och jag tror på toppchans trots läget. Hon var kanonfin i loppet senast men var loj i värmningen och jag visste inte om det skulle vara plus eller minus eftersom hon brukar vara lite hetsig i värmningarna. Normalt sett så tror jag att hon vinner igen. Jag har hört att Crys Dream ska vara värst emot men den tycker jag inte var så imponerande senast.
++++
Monster Drive (V75-3) var inte godkänd senast trots att han var tvåa efter press av Nahar. Han var inte hundraprocentig då förberedelserna inte hade varit optimala inför loppet. Det är så lite som skiljer och framförallt i V75 måste allt vara på topp om man ska vinna. Hästen var ungefär en längd sämre än han brukar vara. Nu har allt varit som vanligt igen och han kommer att göra ett bättre lopp den här gången. Han har rygg på startsnabba hästar och är väldigt speedig. Med rätt resa är han med och gör upp om det.
Oceano di Venere (V75-5) har utvecklats enormt och känns mycket bättre i år än hon gjorde i fjol, trots att hon tävlade bra då. Senast vann hon på en 1.12-tid med krafter kvar och hon har hög kapacitet för klassen. Står lite hårt inne på tillägg men jag bedömer henne så pass bra att hon inte är sämre än någon annan. Det enda är att hon kan vara besvärlig i voltstart och hon galopperade i Halmstad näst senast. Normalt är det en snäll och fin häst men tidigare har hon hetsat upp sig i volten och hon galopperade en del i fjol. Jag hoppas att hon håller sig lugn och mycket hänger på hur hon sköter sig i starten. Felfri tror jag på bra chans.
+++
Clear Sign (V75-3) har bra form och tjänar fina pengar varje gång. Senast hängde han inte med femhundra meter kvar men kom tillbaka och blev fast den sista biten. Han är väldigt spår- och löpningsberoende. Med en bra resa är han kapabel att vara med där framme. Platschans.
Main Kronos (V75-6) var kraftigt förbättrad senast och det var egentligen Jorma Kontios förtjänst. Varje gång han har kört har han tjatat om att han vill ha helstängt huvudlag på hästen. Men eftersom han har visat hetsiga tendenser tidigare har jag inte velat göra det. Normalt brukar Jorma aldrig säga någonting när han kör mina hästar. Oavsett om de går med jättetunga skor eller barfota. Han säger typ bara, stark och bra. Men just med Main Kronos har han tjatat flera gånger om helstängt och då tänkte jag att nu provar vi. Det fick bra effekt och hästen blev istället cool och mer fokuserad. Han blev också mycket mer startsnabb och Jorma hade klart för sig. Självklart kör vi med helstängt igen men nu blev det bakspår över kort distans och det krävs tur med löpningen för att han ska räcka i V75. Med ett öppet spår hade jag trott på bra chans men nu måste det klaffa.
Classic Man (V75-7) är en riktigt fin löphäst som gör bra lopp varje gång. Han har fin form och höll jättebra ifrån dödens senast. Han kämpar för fullt varje gång och distansen nu är snarare än fördel. Hästen får smyga med så får vi se hur långt det räcker. Bakspåret tar såklart ner hanserna lite.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten: oHYRA (+10)
|