Visa ett inlägg
Gammal 2012-08-21, 17:38   #26
pittaluga

Reg.datum: aug 2010
Sharp$: 4184
Standard

Topptips 21/8

1. Helsingborg - Celtic 12
Ja vad ska man säga, potentiellt den viktigaste svenska klubblagsmatchen på nästan 12 år. HIF imponerade stort på mig i förra omgången när man enkelt betvingade de polska mästarna Slask. Som alla nog vet så är Finnbogasson nu borta men ersattes igår av Djurdjic som har potential att vara minst lika tongivande, dock svårt att prestera direkt i ny miljö. Celtic å sin sida hade lite småtrubbel med HJK i förra rundan men gick till slut vidare relativt komfortabelt, man har ett lag som är klart blekare på profiler än tidigare årgångar men fortfarande en kraftfull lagmaskin. Kan vara riskfyllt att negligera kryssrisken men jag tror på en fartfylld match med ett HIF som måste gå för seger och ett Celtic som inte har kvaliteterna för att stänga matchen.

2. Basel - Cluj x2
Basel imponerade inte alls i förra rundan och man var bara en missad straff från att åka ut emot Molde. Ligan har man startat helt okej med 3-3-0 efter sex matcher. Cluj slog ut Slovan Liberec efter två uddamålssegrar, ett starkt och stabilt resultat. Man har också startat ligaspelet utan förlust med raden 2-3-0. Tycker att Basel är alldeles för överspelat här, 68% just nu är rena skämtet, även med fjolårets succé inräknat. Här går jag på favoritfall.

FCK - Lille 1x2
FCK, som tack vare sitt fina spel i europa de senare åren fixat en direktplats för danska mästarna. Retfullt nog för dem så gick Nordsjälland och vann ligan sist och därför deltar FCK i kvalet, man slog Club Brugge i förra rundan efter att ha spelat 0-0 hemma och vunnit med 3-2 borta. Lille hoppar in i sista rundan här och kommer till årets säsong utan sin forne fixstjärna Hazard, dessutom tappade man Sow under förra säsongen så offensiven är relativt ny i laget med Salomon Kalou som det största namnet. Jag vågar inte skilja på dessa lagen och streckningen är såpass jämn att det blir helmålat.

4. Gladbach - Dynamo Kiev 2
Gladbach gör comeback i europas finrum efter mängder av år i periferin, man har tappat sin klart bäste spelare de senaste åren, Marco Reus. Den som fått den angenäma rollen att ersätta honom är holländaren Luuk De Jong som förväntas gå in och prestera på en gång. Svenske Hrgota lär starta på bänken. Dynamo Kiev gick in i förra rundan och tog två uddamålsvinster mot Feyenoord, man har mängder av rutin från denna typ av matcher och man är igång med sin säsong, 5-0-1 efter sex spelade i ligan. Att tyskarna står i över 50% kan jag inte förstå, det blir en värdespik här på Kiev som just nu står i mycket låga 21%.

5. Charlton - Leicester 1x
Charlton gör comeback i Championship och man höll på att få en kanonstart när Zigic kvitterade deras 1-0 ledning på stopptid. Hur som så är en pinne borta mot Birmingham bra och rapporter gör gällande att man var det bättre laget. Leicester startade med en 2-0 seger hemma mot Peterborough och man har ett relativt intressant lag. Att det är jämnstreckat i kombination med nykomlingens första hemmamatch gör att jag väljer som jag gör.

6. Huddersfield - Nottingham 2
Ytterligare en nykomling som gör hemmapremiär, Huddersfield hade för en tid sen en rad på över ett år utan förlust, formen blev sedan sämre under året och uppflyttningen säkrades på straffar i kvalfinalen. Hur som så är det imponerande att klättra upp två år i rad. I premiären förlorade man med 1-0 borta mot Cardiff efter en bra försvarsinsats och ett sent segermål. Idag väntas man pumpa på framåt men man saknar sin stora stjärna och målskytt Jordan Rhodes. Forest startade med en 1-0 mot Bristol City och man har en intakt trupp att tillgå, jag tror man kommer få många fina omställningslägen idag och man undrar ju vem som skall göra målen för Hudds när Rhodes saknas!

7. Sheffield W - Birmingham x2
Två lag som båda startade med ett kryss efter att ha varit i underläge och gjort mycket sena kvitteringar. Sheff låg t.o.m under med 2-0 mot Derby innan man kom tillbaka. Man gjorde igår klart med Barcaspelaren Rodri som dock knappast lär spela redan idag, man har dock värvat på bra under sommaren och siktar högt trots att man är nykomlingar. Brums hade som sagt problem i premiären och fick bara 1-1 hemma mot Charlton, man har återigen ett namnkunnigt lag för serien där Zigic sticker ut, oklart dock om han stannar då han ryktas vara aktuell för CL-spelande Malaga. Det är 10 år sen den senaste Sheffieldsegern i denna match-up och även om man inte legat i samma serie speciellt många av dessa år rör det sig ändå om åtta raka utan förlust för de helblå.

8. Watford - Ipswich 1x
Watford vann sin premiär, 3-2 i derbyt mot Crystal Palace efter att ha vänt underläge till seger under slutminuterna. Störst uppmärksamhet under sommaren har man fått för att Udineses ägare Pozzo köpt klubben och skeppat över en del spelare. Ipswich började med 1-1 mot Blackburn och gjorde en fullt godkänd insats, här är man dock i kraftigt underläge rent statistiskt. Watford har 15 raka matcher utan förlust mot Ipswich där dessutom 12 av dem är vinster, man känns dessutom som ett bättre lag. Dock är 60% lite väl saftigt på ettan så krysset åker med.
pittaluga är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat