Visa ett inlägg
Gammal 2012-08-22, 15:19   #30
pittaluga

Reg.datum: aug 2010
Sharp$: 4184
Standard

Topptips 22/8

1. Braga - Udinese 1
Braga, som gjort två fina år i EL med finalen 2011 som grädde på moset, startade ligaspelet i helgen med en stark insats borta mot Benfica som slutade med 2-2. Man har, som ofta, haft en lugn sommar och stommen är den samma som förra året. Udinese, som inte startat sin säsong, har haft ganska stor ruljans bland spelare och tappat två viktiga pjäser i Isla och Asamoah. Ersättarna är inte lika namnstarka med Muriel som det mest etablerade namnet, han är dock borta idag. Tror på en match med låst spel och få chanser där det kan bli dödläge vid ledning för Braga då båda lagen tycker att en uddamålsseger för hemmalaget är okej, även om jag tycker att Udinese borde gå mer för det så tror jag inte att man gör det ikv. 41% i nuläget gör det till en bra spik.

2. Limassol - Anderlecht 1x2
Jag skall vara ärlig och säga att jag inte vet speciellt mycket mer om Limassol än att de är cypriotiska mästare och att de slog ut Partizan med totalt 2-0 i förra rundan vilket tyder på viss klass. Anderlecht gjorde en stark fjolårssäsong med ligaseger och imponerande spel i gruppspelet av EL med full pott men tyvärr för laget tidig sorti i utslagsrundan. Man har till i år tappat forwardsstjärnan Suarez till CSKA men fått behålla övriga spelare som det dragits i (Biglia och Mbokane framförallt). Till denna match återkommer dock viktige försvararen Deschacht. Jag tycker det är dags för Anderlecht att entra europas finrum igen men vi såg ifjol vad cypriotiska lag kan göra på hemmaplan.

3. Bate - Kiryat 1x
Bate, som förra året fick den föga roliga lottningen rent sportsligt i gruppspelet med både Barca och Milan i gruppen, har sett sådär ut i de tidigare rundorna men trots allt tagit sig vidare. Som vanligt när det gäller europaspel tvingas man flytta sina matcher till Minsk. Israelerna vet jag absolut nada om, man var nederlagstippade mot Baku i förra rundan men man pulvriserade dem i första matchen med 4-0. Tror inte att laget mäktar med en bortaseger men krysset åker med.

4. Dinamo - Maribor 1x
Dinamo, som slog ut MFF ifjol, ställs här i ett balkanmöte mot slovenska mästarna Maribor. Båda lagen har inlett ligaspelet på ett utmärkt sett och finns i ledning, Maribor har fått en enkel väg fram, att få luxemburgska Dudelange i tredje kvalomg kan bara ses som dröm. Dinamo ser inte riktigt lika starka ut som under fjolåret men man brukar vara ett starkt hemmalag, tycker dock inte att 69% är helt motiverat så därför åker krysset med.

5. Malaga - PAO 1x
Malaga vann sin premiär efter sent segermål av 16årige anfallaren Fabrice, han väntas få chansen från start då den ende andre anfallaren Seba inte verkar ha tränarens förtroende. I övrigt vet vi ju vad som händer i Malaga, ekonomiska svårigheter och spelare som lämnar. PAO har ett mer profillöst lag än på länge men tog en stabil 5-0 seger totalt mot skotska Motherwell. Tror inte att man klarar av en seger här men det luktar målsnålt.

6. Chelsea - Reading 1
Chelsea tog en stabil 2-0 seger i premiären, även om man slappnade av onödigt mycket i slutet så var segern aldrig hotad. Reading fick med sig 1-1 efter en sen kvittering på straff, Federici gjorde dock en supertabbe på Stokes ledningsmål och det ska bli intressant att se hans agerande ikväll. Chelsea väntas starta med ungefär samma manskap som sist, möjligen att Oscar kliver in ist för Bertrand. Man brukar starta säsongerna bra och jag ser inte att denna match ska vålla några problem, 86% är högt men likväl en spik.

7. Blackburn - Hull x2
Två förmodade topplag i mina ögon, Hull har hamnat lite under periferin men värvat bra och med Steve Bruce som ny tränare kan det bli något riktigt bra. Blackburn har en trupp fylld med rutin men frågan är om entusiasmen räcker till, championship är ingen serie man leker sig igenom, Kazim-Richards är dock en grym värvning som levererade omgående. Tror på en match med två lag som går för seger men där jag håller Hull som ett mer homogent lag och procenten talar för x2 snarare än 12

8. Jönköping - BP 12
Jönköping är något av en besvikelse under säsongen, man har ett intressant lag även utan Hrgota som lämnat för Tyskland. Man släpper dock in alldeles för mycket mål. BP har gjort en oerhört stabil säsong och allsvenskan ser ut att vara trolig för de rödsvarta, tills idag saknar man dock sin bäste målskytt Pinonez-Arce som är avstängd. Jönköpings svajiga spel samt det faktum att BP ännu inte kryssat på 19 matcher gör att jag väljer 12.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Jakob10 (+10)
pittaluga är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat