| 2012-08-30 23:00 | ATP | Granollers vs Blake |
1 |
FT |
3 |
1.780 |
I vanliga fall är jag inte mycket för att spela spanjorer på snabba underlag, men Granollers har överraskat mig den senaste tiden. Och han har slagit bättre spelare än Blake på hardcourt under sommaren.
Han gjorde en helt ok match i första rundan mot Kudla, vann 3-1 i set. Bara 2 unforced errors visar att han spelar stabilt. Han får ingen jätteutdelning på sin serve, men å andra sidan så returnerar han väldigt bra.
Nu väntar James Blake som spelat rätt mycket under sommaren (Spelar sällan utanför USA numera) men resultaten imponerar inte. Han har bara tagit sig förbi andra omgången en gång (Washington, för en månad sedan).
Blake slog ut Lacko i fyra set i första omgången, men jag vettefan om han kommit undan med det spelet mot en bättre spelare. 49 unforced errors på fyra set, Blake spelar visserligen offensivt men det är ändå en väldigt hög siffra. Dessutom fick han dålig utdelning på sin serve och släppte 13 breakchanser på fyra set.
Blake måste höja sig, och jag är inte säker på att han kan det. Han kommer ha publiken i ryggen, vilket ofta höjer amerikanerna, och han trivs i grunden bättre på underlaget än Granollers, men jag tror inte att det hjälper här. För Granollers är en stabilare spelare, som gör färre misstag och över fem set tror jag att det kommer visa sig.