Citat:
Ursprungligen postat av Asprilla
Jag gillar inte detta. Brukar spela ganska små system (250-500 kr) som är inriktade på att plocka minst miljonutdelning. Jag anser att jag måste få använda den statistik som är tillgänglig för att kunna profilera mina rader på detta sätt. Det innebär att jag oftast spikar en eller två hästar och hoppas på skrällar i övriga lopp.
Jag använder villkor för framför allt ranksumma och insatsfördelning för att skala bort de rader jag finner ospelvärda. Självklart kommer raderna då att spridas ut över ganska många kuponger. Det känns inte rätt att jag ska drabbas med mina små system bara för att några har möjlighet att använda V75 som en marknad där man investerar miljoner och går med säkrad långsiktig vinst. Personligen kan jag då tycka att alla insatser över 3-4000 eller dylik summa ska förbjudas. Varför ska somliga ha möjlighet att bomba in megasystem för 14 000 när jag som fattig bara har råd att ställa in en femhundring i veckan?
Limitera för miljoninsatser är en sak, men gå inte på oss som lirar små statistiskt taktiska system och hoppas på det bästa. Med små system kan man ju omöjligt försäkra sig om miljonvinster. Stekel brukar ju insistera på att variansen ökar för väldigt osannolika rader. Om man då lirar som jag så måste man förlita sig på väldigt stor gnutta tur.
Alltså, alla som lirar reducerat drabbas ju av kuponginsats eftersom antalet kuponger oftast drar iväg till över hundratalet. Det blir ju omöjligt att dra någon som helst nytta av reducerade system om bara kupongerna ska kosta 5 kr styck eller vad det nu blir. Hur mycket tror ni att kupongerna kommer att kosta?
Det handlar ju om vilken ram man anser spelvärd. Somliga vill ha små ramar och köra mer på sitt kunnande inom hästsport. Andra kör på allt större ramar och preciserar raderna mera med hjälp av statistik. Och är det inte så att även vanliga system (utan reduceringsprogram) är baserade på statistik, där somliga som har råd att tillbringa mer tid inom hästsport kommer att lära sig mera och därmed kunna dra nytta av denna upplevda statistik mer än andra? Var går gränsen mellan kunnande och statistik? Människan tänker genom att sortera information. Erfarenhet är också statistik. Och även jag som egentligen inte kan ett jota brukar ju faktiskt spika en eller två hästar baserat på "kunnande" (expertinformation). Så inte ens mina system är rent matematiska.
Nä, jag tycker att limiteringar borde räcka. Förbjud insatser av en viss storlek bara. Inga odrägliga kupongkostnader!
|
Om man spelar för stora summor på streckspel så är man garanterad vinst i längden? Enligt vilken formel gäller detta?