Citat:
Ursprungligen postat av xavante68
"extremt stora system har en utomordentlig stor chans/möjlighet att gå med stort plus i det långa loppet - om man INTE är totalt USEL på att ranka omgångarna som "svåra" eller "lätta"...!
Jag skulle nog snarare säga att dom har stor risk att gå back i det långa loppet om man inte är mycket bra på att ranka omgångarna.
"Har du dessutom EN spik på V75 som du "köpt" utav en tränare/kusk så har du ett enormt försprång gentemot allmogen. Eller tvärtom - har du "köpt" en kusk att köra den stora, favoritspelade hästkraken i galopp, eller köra för sent från de bakre regionerna i fältet och komma på en hedersam tredjeplats så är ju de stora systemen med helgardering en bra bit på väg, eller hur?"
?
"Jag menar också att det är en stor skillnad att lägga in ett stort system en Solvallakväll/V75-dag, på sommaren där flera av favoriterna har framspår och är startsnabba, än att göra det på en slaskig vinterdag på Bergsåker/Färjestad/Umåker/Kalmar/Eskilstuna/Jägersro eller faan vet... Finns många variabler jag kan nämna som åstadkommer detta "fenomen"!"Jag menar också att det är en stor skillnad att lägga in ett stort system en Solvallakväll/V75-dag, på sommaren där flera av favoriterna har framspår och är startsnabba, än att göra det på en slaskig vinterdag på Bergsåker/Färjestad/Umåker/Kalmar/Eskilstuna/Jägersro eller faan vet... Finns många variabler jag kan nämna som åstadkommer detta "fenomen"!
Tyvärr förstår jag inte om du menar att man ska spela stora system på fina sommarbanor eller slaskiga vinterbanor. Personligen tror jag inte att det är någon bra ide att spela extremt stora system på fina sommarbanor med bra spår på favoriterna. Sen undrar jag vilket fenomen du syftar på?
|
--------------------------------------------------------------------
Hahaha! Du har verkligen sökt efter fel i min text och du tror dig hittat dem - men du är tyvärr enbart en patetisk och troligtvis beroende/notorisk "felletare"...
Mitt inlägg:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av xavante68
"extremt stora system har en utomordentlig stor chans/möjlighet att gå med stort plus i det långa loppet - om man INTE är totalt USEL på att ranka omgångarna som "svåra" eller "lätta"...!
|
Din invändning:
Citat:
Citat:
|
"Jag skulle nog snarare säga att dom har stor risk att gå back i det långa loppet om man inte är mycket bra på att ranka omgångarna."
|
|
Mitt svar:
Ja, och?! Jag skrev att om de är bra på att analysera omgången på förhand och anpassar insatsen därefter så har stora system en stor fördel gentemot små - särskilt om de har en "säker" spik att tillgå från någon tränare/ägare/kusk - eller tvärtom, ett stort avslag som inte gemene man vet om...
-------------------------------------------------------------------
Citat:
Citat:
|
"Har du dessutom EN spik på V75 som du "köpt" utav en tränare/kusk så har du ett enormt försprång gentemot allmogen. Eller tvärtom - har du "köpt" en kusk att köra den stora, favoritspelade hästkraken i galopp, eller köra för sent från de bakre regionerna i fältet och komma på en hedersam tredjeplats så är ju de stora systemen med helgardering en bra bit på väg, eller hur?"
|
|
Din invändning:
Ingen! Men du qoutade denna del...
Mitt svar:
Vad hade du för lässvårigheter med ovanstående? Aldrig hört talas om oegentligheter inom travet, eller? Lägg av, för faan!
------------------------------------------------------------------------
Mitt inlägg:
"Jag menar också att det är en stor skillnad att lägga in ett stort system en Solvallakväll/V75-dag, på sommaren där flera av favoriterna har framspår och är startsnabba, än att göra det på en slaskig vinterdag på Bergsåker/Färjestad/Umåker/Kalmar/Eskilstuna/Jägersro eller faan vet... Finns många variabler jag kan nämna som åstadkommer detta "fenomen"!
Din invändning:
Citat:
|
"Tyvärr förstår jag inte om du menar att man ska spela stora system på fina sommarbanor eller slaskiga vinterbanor. Personligen tror jag inte att det är någon bra ide att spela extremt stora system på fina sommarbanor med bra spår på favoriterna. Sen undrar jag vilket fenomen du syftar på?
|
"
|
Mitt svar:
Om du skulle haft någon insyn i vad gäller travet och dess sport så skulle du inte frågat denna fråga (läs en gång till vad jag skrev - du som "expert" måste väl förstå vad jag menade, eller?)... Jag, menar att det är helt okey att fråga de mest "dumma" frågor som finns men det är faan inte okey att göra det genom att gömma sig bakom att man tror sig veta saker och ting, som du uppenbarligen gör och sedan uttrycka dem...
Det är väl självklart att man INTE spelar stora system på "självspringande" sommarbanor och absolut INTE på Solvalla där 90% av dagarna slutar med favoritparader... Trodde du visste detta... Du som verkar så påläst, men jag hade tydligen väldigt fel - i motsats mot mina tips...!
"Fenomen" var kanske fel ordval men jag tror du vet vad jag menade - annars skall jag nu ta det på lättförståelig svenska...
Favoriter har självklart en mycket större % utav vinster när de är av en sort som är startsnabba och att de har framspår (och går bäst/enbart där) och att det är sommarbana, samt att det på vissa banor råder en "kompiskultur" där man INTE kör sönder varandra i loppen, aka, Solvalla som det mest talande exemplet av dem alla!
Sitter en favorit i ledningen, varvet kvar, på Solvalla en varm sommardag, så lovar jag att den vinner i 75% utav fallen, minst... Ingen statistik dock, bara en känsla som är väl underbyggd efter tusentals av lopp jag sett... Särskilt om man ser till de senaste 10 åren då catchdrivers blivit allt mer vanligt och populärt... Detta har förstört mycket utav travsporten idag, tyvärr!
En omgång med flera favoriter från framspår och som man "vet" sitter i ledningen efter 500 meter har en otroligt stor vinst% och omgången blir då lätt, dvs. låg utdelning.
Inget konstigt i detta - ledningen är ju kortaste vägen till mål och alla andra hästar måste ta minst en nos för att vinna mot ledaren - oftast en längd eller mer på upploppet dock (för er som inte visste, eller tänkte på detta).
I en omgång med tungsprungen bana, sommar eller höst/vår/vinter då är alla hästar i ledningen sårbara - de måste då "spåra" resten utav fältet på ett innerspår som oftast är klart sämre än de som är ytter, dvs. andra och tredjespår. Vattnet hamnar oftast på innerplan och innerspåret och blir därmed, många gånger, mycket svårbemästrat, pga. sämre fäste och vattenansamlingar...
Bakspåren kommer då lättare in i matchen än på en fin sommarbana... Särskilt om tempot varit lite för högt där framme i början - något som oftast inte har någon större betydelse på sommaren (om man får dämpa, vill säga).
Nej, jag orkar INTE!
Du får tro mig på orden som jag skrivit att det finns hundratals av variabler som spelar in i varje lopp och särskilt om det är sommar och/eller höst/vår/vinter!
Jag får ta detta i en annan tråd, vid ett annat tillfälle! Nu måste jag sova för att orka med helgens tävlingar...