Visa ett inlägg
Gammal 2012-09-12, 19:53   #5
Sporis
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 22
Sharp$: 155
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg
Om 14 motsvarar vinstchansen i procent så är det 100/14 = 7.12 ditt gränsodds för break even.
14 är inte vinstchansen i procent. Jag tittar på ett gäng parametrar och försöker välja värden för resp. häst för resp. parameter som jag tycker passar. Sen summeras alla dessa värden ihop till de slutliga rankningsvärdena. Det är med andra ord bara absoluta tal, så en sådan beräkning borde inte fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av Juret Visa inlägg
Om du har satt ranking på hästar för ett stort antal lopp kan du bygga en logit-modell där du har rankingtalet som prediktor och huruvida hästen vann loppet eller ej (1=vinst, annars 0) som utfall. På så sätt kan du skatta en sannolikhet givet ett rankingtal beroende på hur det sett ut historiskt.
Lagrar inte (inte än iaf) rankningsvärdena, så för tillfället har jag ingen historik alls för det du syftar på.

Finns det fler metoder? Behövs rankningsvärde-historik oavsett metod?

Det jag skulle vilja ha är någon metod som inte utifrån historik kring de specifika rankningsvärdena ger oddsvärden utan snarare utifrån relationen mellan de olika rankningsvärdena. Men det kanske är omöjligt? Är inte så matematiskt kunnig..
Sporis är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat