Får lite grann samma känsla med allt snack om Sebastian K och Commander Crowe som det var vid Elitloppet mellan Orecchietti och Commander Crowe. Eller Hugo Åbergs, för den delen.
Givetvis är Sebastian K är kapabel häst, men låt mig utveckla mitt resonemang. Jag tycker inte att han var speciellt överlägsen i Sundsvall där han trots allt fick öppna på låga 1.12,2 första 500 och sen sitta i fred tills Friction kom upp efter 1000m med ett tempo på 1.12,4. Var skyldig att vinna i mina ögon. I Hugo Åbergs gjorde CC 1.07,9 första 1000m, ja vi har alla sett det loppet, medans Sebastian K satt i mitten av fältet bakom en rygg och följde med. Sebastian K går en jäkla repa, men har hästen fått en relativt vilsam resa så är väl det att förvänta?
Åke är en bättre kusk än Martens, men Martens är väl inte helt dum i huvudet och torde vara tillräckligt påläst för att se farorna. Som jag ser det så finns det visst värde att spika CC i båda loppen. Att SK är 40% i V75-1 betyder att folk lägger streck där, som de inte kan använda i andra lopp och är tvungna att hitta mer sårbara spikar.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|