Sådär, 3 av 3 har suttit än så länge, alla över 2 i odds, så ger mig på en till
Jag börjar med källorna, första här ifrån SvenskaFans.com :
Timrås Officiella hemsida:
Färjestads officiella hemsida:
Spoiler:
FBK klarade sig undan magsjukeepedemin i Luleå.
Men inte skadorna.
Fyra spelare, däribland lagkaptenen Sanny Lindström, är skadade inför omstarten i hemmarinken mot Timrå på torsdag.
Färjestad kom undan norrlandsäventyret med blotta förskräckelsen. Magsjukan härjade hårt i Coop Arena.
- Vi har bara Per Åslund sjuk just nu och i hans fall är det en förkylning, säger Tommy Samuelsson.
Då ser det värre ut på skadesidan.
# Sanny Lindström är borta från spel efter hjärnskakning redan i första perioden i matchen mot Luleå.
# Sedan tidigare är Lubos Bartecko försatt ur spel. Bartecko kommer till Karlstad under veckan men har fortfarande känningar av både såret i bakhuvudet och huvudvärk och är borta från spel ytterligare en tid.
# Robin Rahm kan inte spela. Skadad fot. Johan Gustavsson ersätter.
# Frågetecken också för schweiziske OS-backen Severin Blindenbacher som har problem med en krånglande rygg.
- Solen skiner trots mörkret härinne i tränarrummet, säger "Perra" Johnsson filosofiskt om läget i laget.
Tre poäng med hem från veckans roadtrip och "rätt" resultat i tisdagens matcher gör att Färjestad fortfarande har kontakt uppåt i tabellen.
- Resultaten gick lite vår väg och det gör att vi fortfarande har bra chans på striden om tredje- och fjärdeplatsen, konstaterar Johnsson.
Efter smällen i Örnsköldsvik var matchen i Luleå betydligt stabilare. Åtminstone defensivt.
- Den goda defensiven vi skapade i Luleå ska vi utgå ifrån och bygga ett offensivt spel på, säger "Perra".
- Och en bra defensiv behövs mot Timrå, de kommer till spel med sex raka matcher utan förlust, påminner FBK-coachen.
Hur laget kommer att formeras bestäms matchdagen. För att fylla upp på backsidan är både Jonas Brodin och Anton Grundel aktuella för spel. För 16-årige Brodin kan det bli elitseriedebut.
- På forwardssidan har vi tolv man i spel och inga fler blir sjuka, och det räcker, säger "Perra".
Saknar för tillfället Timrås SvenskaFans- Inför matchen, men räcker så.
Lite intressant statistik:
Saknade i Färjestad | Lubos Bartecko, Sanny Lindström, Per Åslund och Robin Rahm. Osäkert gällande Severin Blindenbacher
Saknade i Timrå | Kamil Piros, Fredrik Sonntag och Eric Moe
Tabellplacering
Färjestad | 5:a - 80 poäng, 50 matcher
Timrå | 10:a - 64 poäng, 50 matcher
Bästa poängplockare
Färjestad | Dragan Umicevic 30 poäng (9+21)
Timrå | Daniel Corso 43 poäng (16+27)
Målvaktsjämförelse
Färjestad | Henrik Karlsson 91,20% (5)
Timrå | Anders Lindbäck 90,54% (9)
Powerplay
Färjestad | 17,59% (5)
Timrå | 13,04% (11)
Boxplay
Färjestad | 81,53% (7)
Timrå | 79,02% (10)
Fem senaste matcher
Färjestad | LHF 2-1, MODO 3-10, SAIK 2-3, FHC 1-4, DIF 3-2 OT
Timrå | MODO 5-4, SAIK 4-5 OT, SSK 1-1, RBK 4-3 OT, HV71 2-2
Notiser inför matchen
* FBK har sämst +/- bland slutspelslagen
* FBK spelar för en tredjeplats, TIK för en slutspelsplats
* TIK har spelat till förlängning 4 av de senaste 5 matcherna
* TIK har tagit poäng i de sex senaste matcherna
* Två lag med två segrar de senaste fem matcherna
* Timrå har inte vunnit borta under ordinarie tid sen 3 December, alltså 3 månader!
* Timrå är de sämsta bortalaget i serien.
* FBK vann senaste matchen lagen emellan, 3-5.
* FBK 5 segrar på de 6 senaste hemmamatcherna.
Mina egna tankar kring matchen:
Färjestad är de bättre laget och har fortfarande chans på topp 3. Timrå är i stort behov av poäng, men tror man får de riktigt svårt i Löfbergs Lila imorgon. Färjestad har inte dominerat så som jag trodde man skulle göra på hemmaplan, men efter vinsten senast borta efter genomklappningen i Ö-vik vinner Färjestad enkelt imorgon mot ett Timrå som saknar Sonntag, som jag respekterar mycket som ishockeyspelare.
Mitt spel blir således:
Elitserien 1/1

HockeyAllsvenskan 2/2