Visa ett inlägg
Gammal 2010-03-03, 23:36   #1
Froggystyle
 
Froggystyles avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: Borås
Inlägg: 79
Sharp$: 0
Standard

4/3 19:00 Modo Hockey - Linköpings HC Rek 6


Vinna eller försvinna för Modo. Foppa,Mats Zuccarello Aasen tillbaka från OS, Näslund fått bra träning och lite uppehåll från matcher, tror de kommer rinna iväg mycket till fördel för Modo.

Källor:

Modos Svenska-Fans sida:

Spoiler:
Efter en trist upplösning i EON Arena med tveksamt ingripande från sekretariat och domare är det bara att ladda om för Modo. Nu finns det inte så stora marginaler och alla poäng är livsviktiga i jakten på den alltmer långsökta slutspelsplatsen. Linköping väntar på hemmais och Kalle Aronsson ger oss villkoren och en snabbintervju med skadade Skröder.

Ännu en ödesvecka, en ödesmatch samt ett riktigt tungviktsmöte mot serieledande Linköping. Det handlar om ett Linköping som agerat mediokert efter juluppehållet.

Osäker form hos LHC
Man har tagit nio poäng på de senaste fem omgångarna men har ändå tagit serieledningen. Hur det än är så har ju Linköping sedan länge varit klara för slutspel. Det innebär, om det nu kan vara en fördel för Modo, att de bara lugnt kan ladda inför det kommande slutspelet. Linköping kommer givetvis att betraktas som favoriter inför mötet med Modo.

Manfall bland forwards
Det som är noterbart från deras senaste match var att skadelistan utökades med Pontus Petterström som ådrog sig en fraktur i ena handen och blir tydligen borta resten av säsongen. Tidigare på den skadelistan finns ju Jan Hlavac och Mikael Håkansson. I övrigt väljer Linköping att inte avslöja något nämnvärt inför match.

Modo satta under press
Modo då. Ännu en ”knivenpåstrupenmatch”. Där seger är ett måste. Något annat val finns inte. Och att Modo fortsätter att fokusera sig på att vinna sina matcher och inte lita till övriga lag runt slutspelsstrecket.

Tränaren Hannu Aravirta säger att totaldiciplin och totalkoncentration är vad som krävs varje dag och varje match. Vi brast häromsist mot Timrå, och då vann vi inte heller. Vi får innerligt hoppas på det konceptet.

Inga fler domarshower
Annars kan säsongen i värsta fall vara över sent nu på lördagskväll. Nej nu är det segrar och åter segrar som gäller, samt att vara bäst då det gäller. Man kan väl också få önska lite medgång och flyt för ett vilt kämpande Modo. Det är man sannerligen väl värda.

Jag tror Peter Forsberg och Markus Näslund höjer ribban för laget och leder laget till en ny seger. Om vi inte får en domarshow ala häromkvällen i Eon Arena.

På skadelistan: Per-Åge Skröder och Per Hållberg.

Kolla in matchen i matchen: Mats Zuccarello-Aasen vs Tony Mårtensson och Hannu Pikkarainen vs Magnus Johansson.

Missa inte: Fanscorner efter matchen med Peter Forsberg och Markus Näslund. Kan bli historiskt! Och bara det kan ju vara värt entreen.


Vi kollar avslutningsvis läget med den skadade Per-Åge Skröder.

Hallå där Per-Åge, hur är skadekläget?
Tyvärr är det inte bra. Det är en bit bort, eller riktigt långt bort för att kunna spela ishockey. Jag har testat en del på is, men det är stora problem att kunna åka skridskor.

Vad gäller i dagsläget?
Jag kör en hel del rehab och styrka med foten, och det görs allt som bara är möjligt i nuläget, men något spel, och när, vågar jag inte säga.

Hur är det att följa matcherna från sidan?
Det är riktigt jobbigt. Man vill ju så gärna vara med och kunna påverka. Det är en riktig pina just nu.

Slutspel eller inte?
Givetvis blir det slutspel. Vi har på den sista tiden spelat bra hockey, och jag tror att det räcker ända fram till slutspel.

Är du på plats i morgon och hur går det?
Ja jag är på plats och jag tror att vi vinner med 4-2.

Avslutningsvis. Spelar du hos Modo nästa säsong?
Vi är för närvarande under förhandling med Modo just nu, så jag vet inte.

Förhandlar du med någon annan klubb?
Nej det gör jag inte


Linköpings SvenskaFans sida:

Spoiler:
Viktigt match för båda lagen, MoDo som slåss om de sista slutspelsplatserna och LHC som krigar för förstaplatsen. Med andra ord läge för en spännande och intensiv match.

Vad? Elitserien, omgång 51
Var? Fjällräven Center, Örnsköldsvik
Vilka? MoDo Hockey - Linköpings HC

MoDo Hockey:
Förlorade senast mot Timrå med 5-4, efter en rafflande uppgörelse i slutet på matchen. MoDo fick spela 5 mot 3 lite för länge, vilket resulterade i att Timrå kunde göra 5-3. Det visade sig bli helt matchavgörande, även om MoDo fick in en reduceringspuck. I övrigt kan man säga att MoDo har en uppåtgående formkurva, när man i första matchen efter OS-uppehållet bokstavligen krossade Färjestad med 10-3. Vilket även var säsongens målrikaste match.
För att slå serieettan LHC har MoDo-tränaren Hannu Aravirta spelplanen klar för sig:
- Koncentration och disciplin, men framförallt mindre utvisningar. Vi måste ha tålamod och hålla oss på banan. Säger Aravirta till Modohockey.se

Linköping:
Efter segern senast mot Skellefteå med 4-2, tog Cluben över serieledningen från konkurrenten och ärkefienden Hv71. Matchen mot Skellefteå visade upp små ljusglimtar, trots underläge vid två tillfällen lyckades man vända matchen, och sluta som segrare. Avsaknaden av Mikael Håkansson, Jan Hlavac, och Patrik Zackrisson var påtaglig i offensiven, lika mycket saknades Andreas Pihl i defensiven. Men lyckligtvis är Pihl tillbaka mot MoDo. Nu väntar som sagt MoDo borta, en match som förmodligen kommer bli svårare än den mot Skellefteå. Då MoDo innehar en starkare offensiv, med Peter Forsberg och Mats Zuccarello-Aasen i spetsen.

I mål får Fredrik Norrena gå åt sidan, trots en bra match senast, och göra plats åt Christian Engstrand som därmed får stå sin 12 match från start.

Nu är det enbart fem omgångar kvar av Elitserien, där LHC får hårt motstånd. Men det ser inte tränare Lener som något negativt. Utan något positivt som ska få laget att komma in i slutspelstänket.
- Jag tycker det är bra. Vi måste få igång rytmen efter ett långt uppehåll och kommer in i slutspelet efter många tuffa matcher. Säger Slavomir Lener till den officiella hemsidan.

Håll ögonen på:
Mats Zuccarello-Aasen - OS-spelare som ligger två i poängligan, har visat att han är en spelare av högre rang. En spelare som LHC måste hålla koll på.
Tony Mårtensson - En av Clubens viktigaste spelare nu när LHC är skadedrabbade på offensiven. Gäller att Mårtensson visar framfötterna och visar upp sig från sin rätta sida. Då får MoDo det svårt!



MoDos officiella hemsida:

Spoiler:
Efter förlusten i länsderbyt senast pratar coach Hannu Aravirta mycket om disciplin och koncentration.
- Total disciplin och total koncentration är vad som krävs varje dag och varje match. Vi brast i en hel del senast och då vann vi inte heller.

Dagen efter mötet med Timrå handlade det om frivilligt på is och i stället en halvtimmes möte.
- Ett mycket bra möte där spelarna kom med en del mycket bra synpunkter. Klart slutresultatet och en del andra saker blev en besvikelse senast, men det viktiga är att vi måste visa klass hela tiden, inte minst mellan matcher och under matcherna.

Resultaten på tisdagskvällen?
- Vi kan inte blunda för vad som händer, men vi får inte bry oss. Det enda vi kan påverka är vårt eget och det är där koncentrationen ska ligga.
Nu handlar det om serieledarna Linköping hemma i Fjällräven Center.
- En lika inspirerande som härlig utmaning i det läge vi är. Vi behöver inte prata om motståndarna, bara titta i tabellen. Det är elitseriens f n bästa lag som besöker oss!

Det viktigaste inför mötet med Linköping?
- Som jag snackat om, koncentration och disciplin, men framförallt mindre utvisningar. Vi måste ha tålamod och hålla oss på banan.

MODO Hockey mot Linköping:
Målvakt:
45 Roman Malek
(1 Niklas Svedberg)

Backpar:
4 Tomas Mojzis
48 Hannu Pikkarainen

80 Samuli Suhonen
7 Mattias Timander

5 Hans Jonsson
44 Henri Laurila

Kedjor:
21 Peter Forsberg
24 Niklas Sundström
19 Markus Näslund

17 Morten Madsen
39 Per Svartvadet
36 Mats Zuccarello Aasen

13 Marco Tuokko
27 Josh Green
58 Dan Hinote

26 Kristian Forsberg
20 Oscar Steen
6 Magnus Häggström

Extraspelare:
47 Alexander Bonsaksen
29 Andreas Molinder

Noterbart är
A t t Per Hållberg och Per-Åge Skröder är ur spel, båda skadade.
A t t det varit jämna matcher mellan MODO och Linköping i vinter. LHC har vunnit i Örnsköldsvik en gång med 3-1, sedan blev det 3-3. I Linköping har LHC vunnit med 4-3 efter förlängning, senast vann MODO med 4-1.
A t t succébacken Hannu Pikkarainen skrev på för en säsong till med MODO Hockey i går.
A t t det finns möjligheter träffa Markus Näslund och Peter Forsberg i Fans Corner efter matchen mot Linköping.


Spoiler:
Nya serieledare igår, men det finns inte mycket tid att fira det på. Redan i morgon väntar en tuff bortamatch mot ett formstarkt Modo som verkar ha fått en nytändning efter OS-uppehållet.

- Det var en tuff match mot Skellefteå som också är i bra form, men Modo är snäppet vassare framför allt offensivt sett. Vi kan deras två offensiva kedjor bra och måste vara aktiva i defensiven. Jag har sagt det förut och säger det igen - bra balans och stabilt målvaktsspel är nyckeln, säger lagets tränare Slavomir Lener.

De sju matcherna som spelas efter uppehållet blir ingen barnlek för LHC. I lördags mötte man hemmastarka Luleå följt av fjärdeplacerade Skellefteå hemma igår. Nu återstår, förutom Modo, även Färjestad, Djurgården, Brynäs och HV71.

- Jag tycker det är bra. Vi måste få igång rytmen efter ett långt uppehåll och kommer in i slutspelet efter många tuffa matcher.

Ni är i topp nu. Vad föredrar du; jaga eller bli jagad?
- Det spelar ingen roll, tabellen är inget jag tittar allt för mycket på just nu. Vi kör match för match och när vi går in mot HV71 i den sista grundseriematchen får vi ser hur vi ligger till.

Att gårdagens vinst blir viktig inför framtiden, inte bara rent placeringsmässigt, är också tydligt.

- Samtidigt som det är tråkigt att vi saknade flera spelare så innebär det större roller för andra. De flesta som spelar runt tretton minuter i vanliga fall får nu spela upp emot 17 minuter istället, med mer tid i powerplay och boxplay till exempel.

Det är just ett sådant spel som man tvingas till med flera spelare borta. Ett glädjande besked är att Andreas Pihl är tillbaka till matchen mot Modo efter sin skada. Däremot saknar man Patrik Zackrisson, Mikael Håkanson och Jan Hlavac sedan tidigare. Pontus Petterström tvingades kliva av efter att ha fått ett skott på handen och spelar inte heller han. Christian Engstrand går in i kassen.



Lite intressant statistik:

Tidigare möten den här säsongen:
MoDo - Linköping 1 - 3
Linköping - MoDo 4 - 3 SD
MoDo - Linköping 3 - 3 SD
Linköping - MoDo 1 - 4

Skador:
MoDo Hockey: Saknar både Per Hållberg och Per-Åge Skröder.
Linköping: Saknar anfallstrion Mikael Håkansson, Jan Hlavac och Patrik Zackrisson.

* MoDos sex senaste hemmamatcher har har man vunnit eller kryssat
* Vann senast mot starka Färjestad med hela 10-3
* MoDo vann senaste matchen lagen emellan borta med 1-4.
* Linköping hemma= vinst, men på bortaplan är man "bara" fjärde bäst med i ungefärligt snitt 1 poäng/match


Mina egna tankar kring matchen:

Det är vinna eller försvinna för MoDo, som jag hoppas så in i norden att dom lyckas kravla upp på slutspel, bara så att Frölunda missar slutspel!

Foppa,Mats och Näslund är alla tillgängliga, Linköping ställer andramålvakten Engstrand i målet... behövs inte sägas så mycket mer. Jag tror MoDo som, enligt mig, har större motivation,hemmaplan, och mer klassspelare i laget vinner enkelt i Fjällräven imorgon!

Mitt spel blir alltså:

MoDo Hockey - Linköpings HC hcp (0-1) @ 2.45 1a 5% Nordicbet Rek 6
__________________
StartKassa: 5 000:-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Kassan: 5 000:-
Lagda spel: 0
Vinster: 0
Förluster: 0
Push: 0
+/- : 0 units


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Froggystyle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat