Visa ett inlägg
Gammal 2012-09-21, 10:28   #6
dny

dnys avatar

Reg.datum: okt 2010
Sharp$: 1177

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Tränarens krönika från Aftonbladet

Sebastian K. har tagit segern i Åby ­Stora Pris på bästa sätt.

Faktum är att han känns ännu bättre nu än han gjorde efter segern i Sundsvall Open Trot.

I helgens V75:a tycker jag att vi har två riktigt bra vinstchanser.

Som ni säkert noterade i förra krönikan så trodde jag mycket på Sebastian K. Jag tycker det var lite kaxigt att sätta en fyra i betyg på honom i båda heaten trots att Commander Crowe var med.

Min häst var fantastiskt fin i båda loppen och kändes bra i ett lättare jobb i tisdags. Efter segern i Sundsvall var han faktiskt lite stel och kantig i två jobb efteråt. Det berodde på att banan på Bergsåker var stenhård. Men nu var han kanonfin direkt trots att han gick två lopp samma dag. Detta eftersom Åbys bana var så fin.

Jag fattar inte varför en del banmästare envisas med att ha hårda banor. Det sliter väldigt på hästarna som far illa. Sebastian K. var mer sliten efter ett lopp på en hård bana än han var efter att ha gått två lopp samma dag på en fin bana.

Det är nu också bestämt att nästa start blir i Masters du Trot på Solvalla under kriteriehelgen. Sedan sneglar jag lite på SM om hästen känns fortsatt bra. Därefter blir det vintervila.

På söndag blir det också intressant med Brasil Boko i finalen av Europaderbyt. Jag tror att han kan vara med långt framme där.

Över till V75 på Färjestad. Samtliga hästar tävlar med optimal balans och det är inga ändringar på någon.

++++
Helge Zonett (V75-4) känns bra och honom tror jag mycket på här. Näst senast var han ute i derbykval och han var inte riktigt färdig för att gå ut i ett sådant lopp då.

Nu är han i den klass han ska vara i. Senast snubblade han sig i galopp i volten men sprang sedan fort i 1600 meter. Normalt sett är han inte osäker och det var en engångsföretéelse.

Formen är klart uppåt och hästen känns riktigt bra nu. Han känns stark så den långa distansen är nog ett plus. Han kan öppna rätt så hyggligt men är väl knappast något spetsbud.

Perfect Toll (V75-7) galopperade överraskande senast och det var lite konstigt. Men banan var väldigt hård på Jägersro och han var faktiskt lite tagen i två jobb efteråt. Han var stel och inte alls sig lik. Så det verkar som att det var den hårda banan som ställde till det.

Nu känns han som vanligt igen och han har fin i träningen på slutet. Det fanns gott om krafter kvar när galoppen kom senast och det var segern som försvann. Den här långa distansen har han vunnit över förut och jag tycker att det ser bra ut.

Hästen är stark och rejäl men även väldigt speedig så man behöver inte köra offensivt. Normalt sett ska han ha mycket bra chans att vinna. Det blir en stark fyra i betyg och hade han vunnit senast hade jag satt en femma.

+++
Zizou Limburgia (V75-1) blev det helt fel för senast. Jag släppte ledningen till en bra häst som sedan i sin tur släppte. Hästen framför oss tröttnade och vi blev dragna bakåt. När det var femhundra meter kvar var vi sist. Då blev jag less och körde ut. Jag tyckte inte det var någon idé att fullfölja eftersom vi hade fått våra möjligheter spolierade.

Det var inget fel på hästen utan bara fel på löpningsförloppet. Näst senast höll han bra efter att ha fått lite onödigt tryck i ledningen. Med tanke på det höll han förvånansvärt bra. Han känns som vanligt i träningen och har ett bra spår och är snabb ut. Men det är tufft i V75 och ska han vinna måste han ha lite tur. Han är normalt inget lejon som tål hårt tryck. Blir det för tuff körning i början släpper jag och kör i ryggar.

Keystone Toffee (V75-2) var fin i första starten för mig och spurtade jättebra. Andra gången var hon sämre och inte alls lika fin. Hon travade inte som bäst då. Senast var det lite uppåtform igen och hästen kändes bra och hade lite krafter kvar i mål. Om Anders prickar starten är hon snabb ut men Färjestads bana är smal och det är inte lika lätt ifrån springspår där. En del hästar är inte så smidiga att man bara kan kasta runt dem och ladda. Jag tror att det blir svårt att lura Erik Adielsson på ledningen som har innerspår med en startsnabb häst. Hon bör kunna springa strax under 1.15 och är inte helt borta med rätt löpning.

Mellby Sambuca (V75-3) avslutade jättebra vid segern på Jägersro och har toppform. Han går ingen tuffare träning mellan loppen men ser fin ut och känns som han ska göra.

Nu är det ett bra bakspår med rygg på startsnabb häst. Men jag tror att det blir svårt att slå O’Grady och inte lätt att plocka längder på honom till slut om han får ledningen. Det måste nog till tokkörning eller att O’Grady är dålig om vi ska ha chans.

++
Please Be Patient (V75-2) blev sjuk efter förra starten och fick vila lite. Nu har hon varit frisk en tid och tränat på bra och jag är nöjd med henne. Men jag tror inte att hon räcker till vinst och det blir svårt för tilläggshästarna om de på start springer under 1.15.

Allaballakaitoz (V75-6) fick lite för tuff löpning senast. Jag körde lite för offensivt ute i tredjespår ett par svängar och han orkade inte riktigt till slut. Hästen har varit bra innan dess och är oftast jämn och säker. Men har fått ett iskallt läge här.

Han är mycket missgynnad av bakspår eftersom han är så startsnabb. Får försöka tjäna lite pengar.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
donkyklonk (+5), mijo14 (+5), AbbeAce (+3), glauneck (+5)
dny är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat