Visa ett inlägg
Gammal 2012-09-23, 08:08   #5
korpo
 
korpos avatar
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 1 147
Sharp$: 5725
Standard

Ludde: "Gillar inte honom alls"

Tycker till om den franska stjärntränaren: "Åkt fast för doping förut"


Som alla vet är jag ingen stor vän av tränaren Fabrice Souloy från Frankrike.

Den mannen tillhör ej mina favoriter.

Har åkt fast för doping några gånger och har hotat svenska journalister.


Jag gillar honom inte alls och det vet han om. Men att som ST, Åbys måldomarnämnd och Åbys banveterinär straffa en andra och tredje part är i min värld fullkomligt oförsvarbart.

Souloy hade med sig dropp till sin häst och det är inte lagligt att ha på stallbacken. Sådant får bara ges av veterinär. Ganska harmlösa grejer men icke tillåtet.

I sin ilska över fransmannens uppträdande dömde Åbys banveterinär 14 dagars startförbud på hästen Commander Crowe. Straffet som sedemera omvandlades till 14 dagars anmälningsförbud.

Obegripligt. Det är en rekommendation från banveterinären och inte ett definitivt straff. Att sedan måldomaren och ST hakar på tåget är helt oförsvarbart.

Håller knappast heller i civil domstol.

En häst eller människa som blir uttorkad på grund av vätskebrist återhämtar sig på bara några timmar. Att på det här sättet utestänga Commander Crowe från att starta i tre veckor är totalt orimligt.

Det är naturligtvis ett sätt att sätta åt Souloy. MEN det går ut över två andra parter, nämligen hästen och hans ägare.

ST bör ta bort det felaktiga anmälningsförbudet och låta hästen starta. Givetvis mot att man uppvisar veterinärintyg på att hästen mår bra.

Allt annat vore en stor skandal. Ägaren har gått ut och sagt att han inte är rädd för att ta det i en rättegång.

Det tycker jag verkligen att han borde. Stäm skiten ur ST! Eller åtminstone på förstapriset i Masters of Trot.

Det här liknar Åke Svanstedt-historien, där ST skulle spela polis.

Familjen Wihlborg tillhör fåtalet som satsat hårt på svensk travsport senaste tiden och är helt oskyldiga till Souloys agerande. Får ej straffas.
korpo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat