(om tråden mer hör hemma i Tänkarhörnan så har den naturligtvis ingenting emot att flyttas dit)
Hej hej. Idag var min sämsta dag någonsin på spelfronten, med 1 vinst och 11 förluster. Det var droppen som fick bägaren att rinna över. Nu söker jag hjälp och råd från er knivskarpa sharps. Tillsammans hoppas jag att vi ska kunna kolla in mitt sheet och minska på på problemen.
Om sheetet "blinda ryggar"
Jag har själv en ruskig oförmåga att hitta bra spel, vilket är anledningen till att jag skapade sheetet "blinda ryggar" för någon månad sedan. Tanken var till en början något djärv, jag skulle hålla mig till tre specifika rekare (tennisdesire.com, Adam Perleroth och användaren URBANART89 på flashback), och då jag upplevde alla som oerhört stabila skulle jag spela som om jag hade en bankrulle på 5000 kr, fast jag i själva verket bara hade 1000 kr.
Det gick bra först, efter fyra dagar hade 1000 kr blivit 1800. En vecka senare var jag nere på 1000 igen och ändrade därför om lite. Jag började använda mig av fler rekare, men också av en något bättre BRM. Men trots att de allra flesta av mina rekare själva kan visa upp vinnande spreadsheets fortsätter mina siffror att rasa. Jag stramade åt tyglarna ytterligare häromdagen och bestämde mig för att köra flatbet på 50 kr. Raset har emellertid fortsatt i samma takt som tidigare.
https://www.sharps.se/spreadsheet/blind
Vad jag kommit fram till
Jag har lagt in lite siffror för alla rekare jag använt mig av i ett kalkylblad i excel, så jag ska kunna se hur många jag använt och hur bra siffror det lett till. Om något intresse finns listar jag alla rekare, vinster, förluster, push, vinstprocent och totalt antal ryggar i bokstavsordning innanför spoilertaggen:
Av allt detta går säkert att utläsa flera vettiga saker. En av dessa saker är att av de 36 personerna som rekat är det hela 13 som jag bara följt ett tips av, eller 19 som jag följt max tre tips av. Även om dessa är vinnande i längden kan de ju missa 1 spel utan problem, och ju mindre sample jag har från varje rekare desto mer varians får jag.
MEN (nu får ni hjälpa mig att tänka), om vi säger att jag följer rekare generellt uppvisar 55-60% träffar, då ska väl ändå variansen minska med ökat antal rekare? Jag menar att även om jag bara har 1 tips från en specifik rekare, så har jag kanske totalt 184 tips från 36 rekare med mestadels liknande träffprocent (förutom djungelhjul

). Detta gör att jag tycker att det är märkligt att jag har 47% rätt i mitt sheet. Varför har jag det?
Har du några tankar om vad jag bör förbättra?
Jag kan själv tänka mig att jag bör begränsa vilka rekare jag följer igen, och då fullständigt ha som krav att bara följa dessa och inget annat. Men jag vet inte om det skulle hjälpa.
Jag bör också givetvis ha en bättre BRM än vad jag hade i ett tidigt skede i detta sheet. Dock ska det sägas att jag hade varit än mer förlorande om jag flatbettat hela vägen, det har jag räknat på.
Tankar? Jag utvecklar mig gärna och förklarar om jag varit otydlig.