Visa ett inlägg
Gammal 2012-09-26, 10:52   #207
Wagner

Wagners avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 2252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Analys Visa inlägg
Vadan detta, lever beste herr Wagner i illusionen att jag är tjockis?
Behöver man inte vara för att inte hinna med i mitt tempo.

Tror jag blivit omgådd två gånger på 20 år. En gång var det frun till turken på hörnet som undrade varför jag inte spelade där längre. Kärringen hade legat och lurpassat och jag höll fan på att skita på mig när hon med stora kliv dök upp bakom axeln.

Förr i tiden var det vanligt att storspelarna fick en del av ombudens provision för att spela just hos dom. 3 % var den gängse taxan, för dom som inte hade egen kiosk då. Själva kringverksamheten var bara ett nödvändigt ont då man bara ville åt terminalen och den kunde man lika gärna ha hemma på köksbordet.

Tog ett tag innan jag kom underfund med det där systemet, jag hade fått nöja mig med att plocka åt mig godis, glass och tidningar. Men jag börja ledsna på japp och skräpglass, för inte tala om alla tidningar som man ändå aldrig hann läsa. Förhandlingar startade men den snåle fan ville bara ge mig 1 % på omsättningen. Bättre än inget så jag fick motvilligt acceptera då jag inte hade något alternativ.

Men sen dök det upp en ny aktör som precis tagit över en kiosk/terminal inte så långt härifrån. Jag kände igen han lite grann sen tidigare och utan att jag frågat så erbjöd han mig 3 %. Tack sa jag och flyttade över hela min omsättning till nästa kvarter. Men det tog inte många dar innan det gamla ombudet hade fått reda på hur läget var. Då skicka han ut en springare och jag blev erbjuden 5 % på det första stället. Hur fan gör jag nu då tänkte jag. Men innan jag ens skickat in nästa kupong dök nästa erbjudande upp. 10 %!

På den tiden fick dom 8 % i provision, före skatt och moms, av SS så det var ju rena Ebberöds bank. Fick ju gå till han med 5 % och förklara läget att jag inte kunde kasta bort pengar. Jo det förstod ju han också men han ville ändå ha lite av omsättningen för att inte tappa sin plats på listan. Jo det fanns någon slags lista efter omsättning och i slutet på varje vecka räknade han ut vad han fått in och så fick jag fylla på med spel så han blev nöjd. Givetvis till 10 % då.

Efter ett tag blev det ohållbart och vi hamnade på 8 %. Efter ytterligare "uträkningar" hamnade vi på 5.5 % som han fått fram var break even. Jag kom ner där en eftermiddag och han släpade fram jätteblocket och började "förklara". Det var som en sketch med Kurt Olsson.

Sen blev han ju ändå av med terminalen på grund av kortbunten. Svenska Spel hade skickat flera varningar som han inte förstod/brydde sig om? Om han bara visat mig breven så hade vi kunnat sprida ut spelen under hela dagen och även blandat om bland korten för att undvika uppmärksamhet. Så som vi gjorde i början när spelkorten kom, men allt flöt ju på och man blev oförsiktig och dunkade in allt på en gång. Det hände väl någon gång att oddsen försvann och därför ville man inte chansa. Men om jag bara vetat att SS hade han under luppen så hade jag varit tvungen att agera annorlunda. Bättre lite besvär och missade odds än indraget tillstånd.

Men det är historia och nu bakar dom pizza i lokalen. Fan vad långt det här blev då.
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SuprMario (+5), Maijadona (+10), Shell Peppe (+5), Stekel (+5), Soap (+5), Donald (+5), SlimCharles (+5)
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat