Visa ett inlägg
Gammal 2012-09-29, 10:23   #38
Klanke

Klankes avatar

Reg.datum: aug 2010
Sharp$: 936
Standard

BERGLUND

Kriteriehelg på Solvalla och en av årets bästa helger står för dörren. Numera bjuds vi på V75 under både lördagen och söndagen, men jag har fokuserat på lördagstävlingarna och tips till söndagens V75-omgång får ni av Ulf Nilsson under fliken ”Dagens tips” längst upp på sidan.

Åke Svanstedt och Stefan Melander är de stora huvudpersonerna i omgången och dessa herrar är favoriter i sex av sju lopp. Jag väljer att vikta mina spel mot en av dem, nämligen Svanstedt och båda mina spikar tränas och körs av ”grön pyjamas”. Det finns några riktigt bra hästar med i omgången som normalt sett har bra segerchans med tanke på motstånd, men det finns ändå en del frågetecken och jag får ingen känsla av att omgången är så lätt som den kan verka vid första anblicken.

Det har regnat väldigt mycket i Stockholmsområdet under veckan, men Solvallas banunderlag verkar ha klarat det bra och det verkar inte vara några större problem med varken barfotabalans eller spetskörning.

Analys Solvalla V75-1:

Spetsanalysen: Flera som kan öppna bra, men med tanke på startspåret tror jag att Luringen Palema tar täten om Svanstedt laddar. Han kör nog inte i spets till varje pris, men släpper knappast heller till vem som helst. Inte omöjligt att Joker Stursk kan få överta om Jansson kör till rejält.

Loppanalysen:

Favorit och bästa hästen är 8 Tidied Accelerator som i stort sett gör topplopp varje gång. De gånger han har förlorat har han antingen mött stentufft motstånd eller hamnat på vingel i loppen. Till exempel näst senast hamnade han långt ner i kön och då hjälpte det inte att han toppspurtade med 1.10 sista varvet. Senast vann han från kön på Åby, vilket är starkt gjort, och var väldigt bra.

Formen är alltså fin och motståndet inget han räds, men däremot kan läget ställa till det. Tidied Accelerator är inte särskilt startsnabb och lär hamna på vingel första biten och är det hästar i vägen kanske Melander måste backa ner i kön igen. Då kan det alltid häxa på vägen senare och som stor favorit vill jag inte lägga mina ägg i den här favoritkorgen.

Jag chansar i stället lite och ger tipsettan till grundkapable 10 Caliber T.T. som har blivit rejält bortglömd den här gången. Han tävlar lite ojämnt och jag var besviken på honom senast, men gången före avslutade han vasst som tvåa och visade vad han kan. Rygg på startsnabbe Jeppas Hugo bör passa fint och Caliber T.T. lär vara före favoriten in i första kurvan. Kul skrälldrag.

7 Joker Stursk vann på bra sätt från ledningen näst senast, men senast blev det fel och han hade lite krafter kvar i mål. Femåringen är snabb från start och med invändiga hästar som troligen vill släppa täten kan det bli relativt tidig spets för Torbjörn Jansson. Räknas tidigt i så fall.

I A-gruppen platsar även 12 Ed You som vann som min idé senast. Då körde Bosse Eklöf vaket fram utvändigt om ledaren i ett tidigt skede och sedan var hästen bara bäst. Han tappade visserligen travet en del till slut vilket drar ner betyget, men formmässigt verkar han kraftigt på gång för dagen. Han tävlade som bäst den här tiden på året ifjol och kan vinna med hårt tempo på loppet.

2 Luringen Palema visade fin form som tvåa bakom Joker Stursk senast och är väldigt jämn och säker. Möjligen är han bäst över kort distans och troligen är det spets och släpp som gäller över full väg. Inte ofarlig från rygg ledaren.

4 French Destiny har varit positiv vid sina starter i Sverige på slutet och såg inte tom ut vid galoppen till slut senast. Bra läge och kusk och kan överraska med ett smyglopp.

11 Hallelujamoment F. har blivit väldigt sågad i de flesta tipsen, men han har bra fart i grunden och visade vad han kan med rätt lopp näst senast. Svårt läge igen, men kan skrälla om han bjuds på rätt ryggar under vägen.

Med favoriten på vingel så känns loppet öppet och jag betalar även för 1 Ariel Boko (seg från start, men en bra spurtare) och 5 Rite Key (bra som tvåa näst senast).

Analys Solvalla V75-2:

Spetsanalysen: Rob Love är startsnabb, men körs inte i spets. Utvändigt öppnar Sigurd Speed snabbast och bör hålla ut Golden Sid som är förste utmanare. Oleander har aldrig visat någon startsnabbhet, men är rapp i benen och kanske kan överraska om kusken laddar. Då bråkar knappast Takter heller bakom Sigurd Speed som annars säkert körs i spets.

Loppanalysen:

Två hästar höjer sig en del över resten och när de möttes senast vann 7 Oleander före 11 Aristocat Boko. Då fick dock Oleander smyga till täten och sedan bestämma tempot och när han avslutade 10,5 sista varvet kunde inte Aristocat Boko koppla greppet i ett mycket snabbt sista halvvarv. Oleander har aldrig visat någon startsnabbhet bakom bilen och laddar inte kusken tror jag faktiskt att Aristocat Boko tidigt kan vara före honom och sedan köras fram mot täten. Laddar kusken med Oleander så vet jag inte riktigt hur han reagerar på det heller och risken finns nog att han blir lite väl vass. Det är också Åke Svanstedt mot Marcus Savin den här gången i stället för mot Johnny Takter och det tycker jag också talar för Aristocat Boko.

Jag tror alltså att Aristocat Boko tar revansch den här gången och spikar trots läget. Rygg på startsnabbe Golden Sid kan innebära en hyfsat bra position och sedan tror jag att Svanstedt kör offensivt om inte Oleander kommer iväg oväntat bra. Jag är ganska övertygad om att Aristocat Boko slår en sådan häst som Sigurd Speed utvändigt och de andra motbuden som är ganska bra har också fått svåra lägen.

Garderar man loppet så tycker jag att 9 Geting Sånna är ett roligt bud. Han visade fin form senast och har mött ganska bra motstånd ett par gånger. Erik A upp den här gången känns också spännande och läget bör passa för ett fint smyglopp. Bortglömd.

7 Peignoir har tänt till rejält på ny balans och vann på bra sätt efter en resolut styrning senast. Toppform på den kanten alltså, men besvärligt spår nu eftersom hon inte är särskilt startsnabb.

8 Sem Jafet gillar jag skarpt, men han räckte inte riktigt mot favoritduon senast trots ett bra lopp och från det här läget blir det nog strul på vägen.

2 Sigurd Speed har jättefin form och bör ta hand om ledningen, men han är nog bäst över kort distans mot så här tufft motstånd och måste få bestämma tempot rejält om han ska hålla undan.

Analys Solvalla V75-3:

Spetsanalysen: Global Midnight är snabb ut och lär laddas det som går, men innerspår över kort distans brukar vara knepigt och om Dileva Käll utrustas med ett helstängt huvudlag tror jag att hon sitter i spets.

Loppanalysen:

Stoeliten körs över kort distans och är ett riktigt fint lopp. Knapp favorit är kapabla 1 Global Midnight som lär laddas för att leda loppet hela vägen. Jag tycker dock inte att hon har visat den rätta formen på slutet. Visserligen fick hon öppna tufft senast och var ursäktad, men jag fick ändå inte den rätta känslan för femåringens form. Möjligen är hon bättre med loppet i kroppen, men jag tror också att det blir problem för henne att försvara ledningen och då är Global Midnight ingen stark favorit.

Spets tror jag att 4 Dileva Käll tar hand om, speciellt om hon utrustas med ett helstängt huvudlag som man är sugna på. Hon har vara gått så vid ett fåtal tillfällen och då varit väldigt startsnabb. Dileva har visserligen inte heller visat någon toppform på slutet, men att hon nu körs av Kihlström för första gången kanske kan göra henne lite modigare sista biten och får hon dämpa tempot en bit kan det hålla hela vägen. Tippas med lite tvekan.

3 Mathilde Tröjborg har inte övertygat tidigare under året, men nu verkar hon kraftigt på gång. Fin vid segern för tre starter sedan och sedan två bra insatser i Åby Stora Pris. Bra läge nu och löser det sig med ett lopp i andra-tredje par utvändigt blir hon farlig till slut.

7 True Advantage är jättebra varje gång och även fast jag var lite förvånad över att hon inte tog sig förbi Simb Ruby senast så gjorde hon ett bra lopp. Hon är nog tuffast av dessa bara hon kommer till från ett knepigt startspår.

12 Merger Blue Chip är bästa hästen, men hon har drabbats av ett ruskigt trist utgångsläge. Dessutom är hon lite svårbedömd efter nästan två månaders tävlingsuppehåll. Tränar dock starkt och farlig om det skulle lösa sig.

10 Simb Ruby har en längre tid haft svårt att avgöra i loppen och känts lite mätt. Hon har dock visat klar uppryckning på slutet efter omlagd träning och senast vann hon utvändigt ledaren i mycket starkt stil. Går inte att räkna bort med den insatsen på näthinnan.

2 K.L.M.Prelong är vass om hon får spara speeden och 9 Canaka B.F. kan bättre än hon visade senast på Lunden. Åtta streck totalt.

Analys Solvalla V75-4:

Spetsanalysen: Power M.S. är den som har visat mest bakom startbilen så här långt. Greenstar, Guiness Trot och Tab Hall kan dock säkert öppna bättre än visat och utmana. Troligast med Power M.S. till spets efter en bit ändå.

Loppanalysen:

Lägsta klassen är ganska öppen och jag garderar ganska rejält. Favorit är 3 Power M.S. som vann sitt försök från ledningen näst senast och senast fick en perfekt preparé inför det här loppet då han satt fast med gott om krafter kvar i rygg på Sigurd Speed. Han är bra för klassen, men ingen stjärna och blir han synad i ledningen är jag osäker på om han håller hela vägen över full distans. Chans men ingen superstark favorit och given att gå emot för mig.

Jag tror mer på två andra hästar här och gör en utgångsgrupp av dessa. Speldraget i loppet är bortglömde 10 Gigant Proud som visade bra kapacitet för klassen senast när han vann från utvändigt ledaren. Nu blir det förstärkning med Sjunnesson i sulkyn och med lite körning där framme kommer Gigant Proud att avsluta vasst.

Jag tror även en hel del på starke 7 Le Mat som visat fin kapacitet vid segrar från svåra lägen på slutet. Bergh lär inte sätta sig i kön här utan tidigt köra fram och försöka avgöra loppet på styrka. Den kan gå vägen och talar även emot att favoriten får fuska hem loppet.

Det blir bred gardering bakom och 1 Greenstar tycker jag är tidig trots att han vann ett ganska billigt försök. Han har dock visat fina spurtresurser och avslutningen senast var väldigt vass. Han kan nog öppna hyfsat och lyckas han hålla upp rygg ledaren blir han farlig med fritt till slut.

2 Guiness Trot fick det serverat senast, men har också ryckt upp sig rejält på barfotabalans på slutet och kan inte räknas bort från ett bra läge och BG upp igen.

5 Tab Hall öppnade oväntat snabbt från springspår senast och vann säkert utan att glänsa från ledningen. En ganska grundkapabel häst som nu verkar hålla ihop bättre än tidigare och kan han öppna bakom bilen också så kanske han kan ställa till det för favoriten. Räknas men kanske väl hårt streckad.

4 Aaron Boko är segstark och har fin form för dagen. Streckas liksom 8 Ella Håleryd (stark långspurt senast) och 11 Package Deal (positiv på slutet).

Analys Solvalla V75-5:

Spetsanalysen: Scarlet Tabac har öppnat snabbt från springspår vid ett par tillfällen och är klar spetsfavorit. Missar hon är Don’t Cry ganska snabb och Abborren kan nog anmäla intresse efter en bit.

Loppanalysen:

Final i Diamantstoet och storfavorit blir 14 Braås Palema som säkert inte hade gjort bort sig i Stoeliten. Hon hade en liknande uppgift senast och svepte då fältet på ett par hundra meter efter attack i sista kurvan och vann till slut lätt via 10,5 sista 800. Det var ett mäktigt intryck och visade klasskillnaden den gången. Liknande uppgift nu som sagt, men ändå lite tuffare hästar på start och rent allmänt ett lite jämnare lopp. Det kan innebära visst strul på vägen, men visst är det bra chans att hon rundar allt igen.

Jag garderar dock med två bra hästar på startvolten och 6 Abborren var duktig tvåa bakom favoriten senast. Då fick hon fritt först i sista kurvan och avslutade nog så fort som hon kan. Abborren är mer stark än snabb och skulle nog gynnas av om hon kunde skruva upp tempot lite tidigare än så. Helst skulle jag se henne i ledningen för att kusken ska kunna dra i hårt tempo hela slutvarvet, men hon kommer inte dit av egen kraft.

Det gör nog däremot 7 Scarlet Tabac som har öppnat bra från springspår tidigare. Hon var inte som bäst senast, men är matchad för det här sedan och det låter som att Walmann har trimmat ordentligt. Om Svanstedt inte kör fram med favoriten tidigt så kan det bli långt fram till Scarlet Tabac och hon är ett givet motbud.

Bakom den här trion som jag streckar är loppet väldigt jämnt och öppet, men formstarka trion 3 Don’t Cry, 9 Eketorpets Tess och 15 Photo Princess kan tänkas om man jagar storskrällar.

Analys Solvalla V75-6:

Spetsanalysen: Avalon Spider laddas för ledningen och kan hålla den om han inte galopperar (kan vara knepigt med spår långt in på vingen). Utifrån utmanar B.W.L.Champion och Obi Wan, men båda kan nog tänkas släppa. Parkin kan då nå ledningen trots spåret om han laddas. Även Montgomery Hill är startsnabb och kan få överta om han tar sig förbi Parkin. Öppet men spetsfavorit är en felfri Avalon Spider.

Loppanalysen:

En bra silverdivision där urstarke 4 Saston blir knapp favorit. Han tog lite tid på sig för att hitta formen i år, men på slutet har han sett allt bättre ut i travet och barfota runt om och med den nya ”jänkarvagnen” har han fungerat fint. Näst senast knäppte han Mr Picolit från utvändigt ledaren och senast var han bara helt överlägsen i ett trevarvslopp.

Medeldistans är ingen fördel och visst kan han hamna på vingel, men normalt sett borde han komma hyggligt till från spår fyra och sedan kunna köras offensivt. Vettig chans att vinna om han når dödens utan för mycket strul, men jag vill ändå inte lita på honom över medeldistans mot så här många bra hästar.

Jag väljer att göra en utgångsgrupp med tre hästar här och då platsar givetvis 7 Parkin i den. Han gör ju bra lopp varje gång och senast blev det ganska säkert till slut mot Avalon Spider. Parkin kan öppna snabbt om han laddas och inte alls omöjligt att Henrik Svensson får överta ledningen efter en bit. I så fall måste Saston göra ett ruskigt lopp för att vinna från dödens och det är det inte helt givet att han lyckas med.

Jag vill även ha med 8 Montgomery Hill som kördes passivt senast och blev kvar med krafter kvar i mål. Nu låter Flemming ganska påställd för att köra offensivt och med lite tur är även han en spetskandidat. Den här pållen är riktigt bra och kan hota favoritduon om det klaffar.

Jag spelar bara med dessa tre på en kupong vilket bör vara ganska starkt, men tar med några skrällar på den andra. 2 Harry Haythrow är en riktig V75-följetong som verkar helt på topp för dagen. Senast avslutade han mycket starkt (10,5/700) som trea där Obi Wan vann och läget är helt perfekt.

9 Bagley räckte inte mot Parkin senast, men är en vass spurtare som kan bli farlig från ett passande smygläge om tempot blir högt i täten.

1 Avalon Spider är kapabel och snabb från start. Sköter han sig bakom bilen är han spetsfavorit, men han måste få dämpa tempot en bit om det ska räcka till seger. Skulle Saston göra bort sig så ökar hans chanser rejält.

5 Obi Wan är verkligen på topp för dagen och vann på bra sätt för tredje gången i följd senast. Behöver nog ett smyglopp mot dessa hästar, men stall i form och en kusk som är bra på att ge hästarna smygare.

11 Amour Rapide kan mycket när han får till det och streckas trots läget.

Analys Solvalla V75-7:

Spetsanalysen: Springspåren är nog snabbast första biten, men lär släppa till första bästa och det innebär troligen Alki Flevo. Han kan nog också tänkas släppa till rätt motståndare och jag blir inte förvånad om Beckman tidigt körs till täten.

Loppanalysen:

Ett lopp över tre varv avslutar omgången och här tycker jag att omgångens bästa singelstreck finns. 9 Beckman har gjort två starter för Åke Svanstedt och är som en ny häst. Då var han inte dålig i gamla regin heller, men helt klart har han hittat ett par växlar till. På Solvalla näst senast blev det väldigt lätt från ledningen och det var samma visa senast när han tog över täten dryga varvet från mål. Beckman ser väldigt fin ut numera och har visat att han tål att gå flera speeder i loppen.

Som jag ser det bör han vara snabbast ut av hästarna på mellanvolten (i kamp med Quick Razz) och med ganska svaga kort på start borde Svanstedt köra för täten redan under inledningsvarvet. Att någon av dessa motståndare ska ta 20 eller 40 meter på Beckman om han är som på slutet har jag mycket svårt att se och det här känns som en toppchans.

Värst emot är nog ändå 13 Haraldinho som startar 20 meter bakom. Han har visat ganska tveksam vilja en tid, men senast när han fick på sig ”Tarzans” specialgoggles så agerade han piggare hela vägen och vann efter att ha fått ett perfekt lopp. Nu måste han nog göra mer grovjobb själv och då tror jag att det blir tuffare för honom. Ändå ett tidigt bud.

10 Quick Razz kördes passivt senast, men spurtade bra och hade krafter kvar i mål. Det känns som att han har haft lite tufft att böra de snabba pengar han tjänade tidigare under året, men han är stark och har rätt inställning och lär nog växa in i klassen. Erik upp nu och räknas tidigt vid gardering.

3 Alki Flevo var positiv senast och börjar leva upp till det man trott om honom. Trots segern senast tror jag däremot inte att tre varv är något direkt plus och han måste nog bjudas ett snällt lopp igen för att segerstrida. Spets och släppa till Beckman vore nog ett optimalt upplägg för honom. Jag har också svårt att se försiktige Haugstad bråka för mycket om Svanstedt testar rejält.

14 Pitch Command och 15 Beau Mec är hästar som normalt sett duger bra i långloppen, men tveksam form på båda för dagen och fjolårets Derbyvinnare Beau Mec står verkligen tufft placerad här.

Berglunds Bästa:

9 Beckman (V75-7) har varit toppfin i två starter för Svanstedt och har en lämplig uppgift igen. Jag tror att det kan bli tidig ledning trots tillägg och då blir han svårstoppad. Omgångens bästa spik.

11 Aristocat Boko (V75-2) var mycket tapper i nederlaget senast och hade nog vunnit om Svanstedt kört tuffare mot ledaren i ett tidigare skede. Jag tror på ett offensivt upplägg från det här läget och då har han bra chans att krossa allt.

10 Caliber T.T. (V75-1) är ojämn men mycket kapabel. Bra chans om han har ”sin” dag och favoriten hamnar på vingel. Väldigt lite streckad och ett roligt bud.

3 Mathilde Tröjborg (V75-3) har haft svårt att hitta formen i år, men nu är känslan att hon är kraftigt på gång för dagen. Intressant från ett bra läge.

10 Gigant Proud (V75-4) var riktigt bra vid segern senast och duger bra i klassen. Bortglömd trots kraftigt kuskplus och ett givet speldrag.

Berglund Baissar:

1 Global Midnight (V75-3) riskerar att bli av med ledningen från innerspåret och då är hon lite illa ute som favorit. Jag rankar ner henne den här gången.

3 Power M.S. (V75-4) är duktig men riskerar tryck i ledningen av starka konkurrenter och då är jag inte säker på att han står ända hem. Fällningsförsök!

Se ”Dagens tips” längst upp på sidan för systemförslag och ranking av alla V75-lopp.

/Berglund
Klanke är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat