Visa ett inlägg
Gammal 2012-10-17, 19:25   #92
Asprilla

Asprillas avatar

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 779
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Jag tycker det är fascinerande med denna sjukliga fixering vid streckprocent eftersom "det är alltid det vi använt".

Streckprocent är kanske intressant för den analysen du gjorde med att olika typer av system möjligen spelat på olika hästar, men i övrigt är det hög tid att överge den.

Fundera gärna på följande punkter:

- Insatsfördelning visar hur mycket pengar som är satsade på en häst och speglar direkt hur den kommer påverka utdelningen.
- Insatsfördelning summerar alltid till 100%, streckprocent alltid till en procentsiffra högre än 100. Enklare att göra jämförelser.
- Historisk statistik över streckprocent är värdelös eftersom antalet inlämnade system p g a reducering är långt fler än tidigare.
- Jämför med Stryktipset, där finns bara Insatsfördelning, och ingen skulle ens komma på tanken att titta på "streckprocent".
Jo. Insatsfördelningen går ju direkt att översätta till antal enkelrader. Men som sagt, om man jämför bådadera så kanske man kan dra en slutsats om vem som spelat på vilka hästar. Och det är ju roligare att stjäla potten från sydafrikaner...

På Stryktipset kallas det väl i och för sig för streckprocent, men där man egentligen avser insatsfördelningen. Dessa parametrar hade ju gått hand i hand även i travsnacket om ATG hade visat streckfördelning sett till enkelrader direkt istället för streckfördelning sett till antal system. Fulingarnas fel.

Historisk statistik över streckprocent må vara hyfsat värdelös, men historisk statistik över insatsfördelning är ännu mer värdelös eftersom den inte finns tillgänglig. En normalomgång idag har ungefär lika stort antal system och omsättning som för 2 år sen. Då tycker jag att den statistiken åtminstone går att använda, och kanske ännu mer om man tar hänsyn till hur antalet system förändras?

Nu ser jag i skrivande stund att gamla insatsfördelningar går att hitta i startlistorna... och jag som brukar leta i resultatlistorna...!

Blir till att leta där för min del den närmaste tiden.

P.s. 9 april 2011 verkar vara första omgången då insatsfördelningen finns i den offentliga statistiken.

Senast redigerad av Asprilla den 2012-10-17 klockan 20:37.
Asprilla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat