Datum: 2012-10-20
Tid: 16:00
Sport: Ishockey
Land: Sverige
Liga: Div 1F
Match: Nybro - Kallinge/Ronneby
Period: ft
Spel: Kallinge/Ronneby
Insats: 10.00
Odds: 1.900
Bolag: Unibet
Motivering:
Var längesedan jag skrev ihop en rek så tyckte det var dags
Jag har spelat mer sparsamt i Div1 hockeyn denna säsong då jag inte varit riktigt lika insatt som tidigare. Här har jag dock hittat ett spel jag gillar.
Nybro är en spillra av vad man en gång var. För några säsonger sedan var man ett relativt stabilt allsvenskt lag. Efter det har det varit en lång nedförsbacke. Klubben har haft stora ekonomiska problem under många år och kommunen har gång efter gång fått gå in och rädda föreningen. Inför denna säsong bestämde man sig på allvar för att få ordning och reda i föreningen. Ansvarig för detta jobb är tidigare spelaren Henric Gustavsson som fick avsluta sin karriär i förtid pga skadeproblem.
Hur som helst har man nu satsat på ett helt nytt koncept. Tanken är att man ska bli attraktiv för unga spelare som ser Div1 spel som en språngbräda vidare i karriären. Tanken är att man på detta sätt ska kunna locka till sig duktiga spelare utan att det ska kosta så mycket. Ser man till truppen denna säsong skulle jag inte vilja påstå att man lyckats med detta. Kostnaderna för truppen må vara låga men så är även kvalitén. Till detta har man haft stora skadeproblem och även om det ser lite bättre ut har man fortfarande problem.
Nybro har hela säsongen haft problem att göra mål och försvarsspelet har inte varit bra. Laget har många gånger räddats av Jönsson i målet som håller bra Div1 klass.
Nybro ligger för närvarande på en 8,e plats i tabellen av 11 lag och har på 12 omgångar lyckats skrapa ihop 13 poäng. Laget hade tidigare en ambition att lyckas kvalificera sig för spel i hockeyallsvenskan igen men har nu släppt det helt inför denna säsong. Nu handlar det mer om att få klubben att överleva ekonomiskt.
Kallinge har på pappret ett klart bättre lag och det visar sig även om man tittar i tabellen där Kallinge leder med 33 inspelade poäng på 12 omgångar. Man har vunnit 11 av säsongens 12 matcher vilket är ett otroligt bra facit. Ifjol var man nykomlingar i Div1 men visade redan då att man kommer bli ett lag att räkna med och ett lag som kommer vara med och kvala uppåt.
Imorgon är det årets 1kr match i Nybro vilket innebär gratis inträde. Man väntar därför mer publik än vanligt. Något som kanske ska ses som en fördel för hemmalaget. Nu är det dock så att publiken i Nybro är lika positiva som publiken i Kalmar och det brukar inte ta så lång tid innan buropen och könsorden brukar komma.
Jag tycker det är klasskillnad på lagen och därför tycker jag att 1.90 är väldigt bra betalt på Kallinge. Sedan är det alltid lite lurigt att spela på lag som gått så bra under en längre tid mot lag i stort poängbehov då motivation alltid slår klass i Div1 men jag kan inte blunda för det här oddset och väljer att testa spel.
Observera att jag spelar Flat så 10U insatsen är inget maxspel.