Visa ett inlägg
Gammal 2012-10-20, 11:49   #36
HuBBaBuBBa

HuBBaBuBBas avatar

Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 1750
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korpo Visa inlägg
Bergh hörd om styrning

Bergsåkers måldomare noterade - vilket innebär att de inte till fullo godkände, men heller inte fann saken bestraffningsbar - Robert Berghs förklaring om dennes styning med favoriten Veloce de Fael i ett av V65-loppen igår.

Veloce de Fael var klar favorit i loppet, spelad till 20 för tio. Denne galopperade på upploppet, när han skulle försöka utmana sin stallkamrat Scargi om segern. Den senare, körd av Jan Norberg, vann till 100 gånger pengarna när han nu ”äntligen” gick felfritt efter att ha galopperat bort sig fyra gånger i rad och ha tvingats kvala om.

Domarna tyckte det såg märkligt ut när Bergh in i sista kurvan ”satte fast” Veloce de Fael i rygg på täthästen Tobago Bay och så att säga därmed släppte fram, och förbi, vinnande Scargi i andraspår. Bergh backade sedan loss Veloce de Fael i sista kurvan. Bergh förklarade sig med att Veloce de Fael ”hängde på töm (och jag var) var rädd han skulle kväva sig”, vilket alltså måldomarnämnden noterade. Domarna har tre beslutsalternativ när de förhör kuskar om deras körningar; de kan godkänna, notera, eller icke godkänna förklaringarna kuskarna lämnar. Inträffar det sistnämnda brukar det utdelas bestraffningar.

Till saken hör att Veloce de Fael pullade våldsamt under loppet och tydligt ville nedåt i banan (han gick i andraspår). Vid något tillfälle såg det till och med ut som att det inte var så långt borta att Bergh skulle tappa kontrollen över hästen. Med tanke på vilken vinkel hästens huvud fick i förhållande till halsen när Bergh ”höll emot så mycket det gick” såg det onekligen ut som att det var risk för att hästen skulle kunna ha kvävt sig.

Som sagt jag litar INTE på den mannen!
Har sett det förut,ja ni kommer ihåg med Kadetten osv osv ...........
Bergharn är den sista man kan lita på inom travet... Körde 30 spänn på hans andra häst i det loppet och vann 3000kr så jag är glad... men det är nästan alltid så att hans andra häst vinner i loppen och det har man ju lärt sig genom åren
HuBBaBuBBa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat