Citat:
Ursprungligen postat av HPT
Tack för genomgången. Har bara några korta kommentarer.
Jag vet att det är jobbigt att byta program när man väl lärt sig hur det fungerar, det är högst mänskligt. Däremot tror jag inte att Copema (eller något annat program) är lättare än HPT att lära sig för en nybörjare. Jag tycker att de andra programmen ser svåra ut av den enkla anledningen att jag är ovan...
HPT innehåller faktiskt mer än Copema + ATG. Att ha tillgång till allt och lite till kändes viktigt för mig, men det är uppenbarligen olika. Jag är numera bara inne på atg.se för att lämna in filerna.
Jag hoppas du iaf ger det en ordentlig chans. Det finns mängder med motsvarande funktionalitet exempelvis gällande att automatiskt välja många hästar, du har bara inte upptäckt dem än... ;-)
|
Du är förmodligen helt rätt på det där med vanan. Dock har jag provat andra travprogram än Copéma och HPT och somliga har varit klart jobbiga att försöka sätta sig in i. Finns det då ingen manual blir det ännu värre. Kurt gör ett bra jobb med Copéma, du verkar ha lika fin service för ditt HPT. Jokersystemet skulle jag direkt välja bort p.g.a. kostnaden.
Jag tycker absolut att precision och noggrannhet ska premieras. Det är uppskattat att du verkligen försöker att optimera funktionaliteten. Enda fundering jag har är bara hur mycket som egentligen behövs för att göra systemet effektivt. Hur mycket mer effektivt kan det möjligtvis bli med HPT än med Copéma?
Det handlar om att välja bort rader med hjälp av olika variabler, diskreta som kontinuerliga. Jag tror att jag skulle kunna fixa en väldigt snarlik reducering, med nästan samma effektivitet, genom funktionaliteten i Copéma, som du får till i HPT. Om du föreslår ett villkor kan jag förhoppningsvis, och troligtvis, "konstruera" eller "efterlikna" detta villkor i Copéma. Jag kan behöva klicka klart fler gånger och jobba mera manuellt, men precisionen kommer ungefär gå att uppnå. HPT kanske filar bort 30 % av de sökta raderna med detta villkor, medan mitt försök till imitation i Copéma kanske filar bort 29 % eller 31 %. Jag tror inte att skillnaden blir stor, om villkoret är av sådan art att det ens kan skilja.