Svanstedt om sina ...........
Aristocat Boko (V75-2) har vunnit med krafter kvar båda gångerna på slutet och han känns som en riktig kanonhäst. Jag tycker att han har överkapacitet för den klass han befinner sig i just nu. Allt ser också bra ut i träningen efter förra starten. Enda gången han har känts sämre hos mig var på Jägersro då han tog lite stryk av den stenhårda banan. Den här gången kommer han att tävla med skor runt om och jag vet inte om det är sämre. Det är svårbedömt för mig hur det påverkar honom. Han har lite slitna hovar och jag vill spara dessa till finalen. Det kan vara så att han vinner ändå eftersom han har så hög kapacitet. Men det kan också vara ett minus. Hästen har i alla fall känts bra med skor i träningen och i värmningarna. Senast var han lite hetsig i starten och inte så snabb ut på grund av att jag inte kunde ladda för fullt. Men så har han inte varit tidigare. Han är rätt så hygglig ifrån start annars.
Pampero (V75-5) vann med krafter sparade senast och det var det klart bästa jag har känt honom i lopp någon gång. Det var i och för sig bara körning sista 200 meterna men han kändes jättefin. Han har utvecklats och även om det inte har blivit så många segrar så tycker jag ändå att han har kämpat och gjort det han har kunnat. Det är ingen fara med löphuvudet och hästen känns ännu starkare och mer rejäl nu. Han har bra startspår och är rätt så snabb ut om han trampar iväg. Det enda orosmomentet är de första 50 meterna då det är lite galopprisk. Bra chans felfri.
Perfect Toll (V75-6) kändes säkrare än någonsin ifrån start senast vilket var glädjande. Han var även snabb ut och det gick till och med att köra på honom i början. Han har ju annars varit lite hetsig just i startmomentet bakom bilen när han har haft framspår men det känns som att det har blivit mycket bättre. Han vann med krafter kvar senast och det har hästen gjort i stort sett varje gång hos mig. Han är stark och oöm för positioner och att springa i dödens bekommer honom inte. Han känns fortsatt fin i träningen och toppformen håller i sig. Men nu är det Jägersro igen och där har det hittills blivit två nollor i protokollet när han har startat för mig. Först var han förvisso sjuk i somras men senast var banan stenhård och det var därför han galopperade i sista sväng. Men faktum är också att han inte gick något på Jägersro för den tidigare tränaren heller så man kan ju börja undra. Vi får hoppas att den negativa Jägersrotrenden bryts nu. Jag är mer konfunderad över “Jägersro-spöket” än över läget och motståndet. Hade det varit en annan bana än Jägersro hade jag gett honom en femma i betyg.
Pine Alone (V75-2) har utvecklats bra i år och framförallt blivit snabbare. Tidigare var han så entaktad men senast spurtade han mycket bra och det var nog den snabbaste avslutning som han har levererat någon gång. Det är en stark och rejäl häst som har känts bra i träningen efteråt. Läget är också bra och jag tror inte att han gör bort sig men samtidigt krävs det tur med löpningen och hårt tempo om han ska segerstrida. Motståndet är tuffare än senast.
Tab Hall (V75-4) gjorde sitt bästa lopp för mig senast. Även om han fick en fin resa så avslutade han rejält in i mål. Hästen känns allt bättre men det krävs nog att han springer ännu fortare nu om han ska segerstrida. Det är några bra hästar emot och det krävs nog att han lyfter sig lite ytterligare. Han är rätt så snabb ut och jag måste prova lite ifrån början. Främst att det är en platschans men det är heller inte helt omöjligt att han kan räcka.
Jill Tilly (V75-7) vann på ett bra sätt ifrån dödens senast och kommer mer och mer. Hon är på väg uppåt i form och lång distans passar bra för hästen är stark. Nu är det lite tuffare motstånd och hon har gått i ganska enkla lopp så det blir kanske inte så lätt att vinna. Men det kan bli en bra placering.
Roxa Sisu (V75-6) satt fast senast med krafter kvar och hon känns som hon ska göra i jobben. Näst senast borde hon ha varit längre fram så då var hon inte som bäst. Hon räcker inte till vinst här. Nöjd med pengar.
Indigo Broline (V75-6) får dåliga lägen nästan varje gång. Det är väldigt svårt att räcka fram i Silverdivisionen ifrån sådana spår. Han var ute i ett tufft lopp senast som det gick väldigt fort i. Formen är bra men det ska till väldigt mycket tur om han ska blanda sig i segerstriden härifrån.
Åke Svanstedt
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|