Citat:
Ursprungligen postat av Asprilla
Tvärtom. Det är du som är tototorsten! Du får gärna svara på min ursprungsfråga istället, eftersom jag inte har koll på läget. Frågan lyder: finns det någon logisk förklaring till varför spår 7 (ok, startnummer 7 enligt min statistik) har gått så pass mycket sämre än övriga spår just på Eskilstuna? Varför har startnummer 8-12 vunnit vardera minst 3 lopp av de 63 senaste V75-loppen på Eskilstuna, medan startnummer 7 bara vunnit ett enda av dessa 63?
I vanliga fall, och sett till samtliga V75-lopp under samma tidsperiod (2008-2012), så har startnummer 7 vunnit fler lopp än vart och ett av startnummer 8-15. Därför misstänker jag att någonting inte står rätt till med Eskilstuna. Tror du att detta är ren slump, eller finns det något med Eskilstuna som gör att startnummer 7 går sämre?
En tänkbar förklaring är följande: http://tinypic.com/view.php?pic=331nns8&s=6
Jag tänker mig här att Eskilstuna travbana inte är lika bred som övriga (eller bara de flesta andra) banor och att nummer 7 därför får en otacksam sits enligt bilden. Men jag vet inte om det ligger till såhär, för jag har ännu inte hunnit se något travlopp på Eskilstuna travbana.
Som följdfråga undrar jag samtidigt, för att generalisera frågan, om det finns någon travbana i Sverige som är bredare/smalare än standard? Vilka banor är i så fall detta? Eller får det alltid plats exakt lika många hästar bredvid varandra?
|
I Sverige är det ALLTID 8 hästar framme vid bilens vinge, om ingen blivit struken, eller att det är mindre deltagare i loppet (vanligt i 2-åringslopp). Är det en framme vid vingen som stryks flyttas de på utsidan ett hack innåt.
Bakspåren berörs INTE utav att någon på framspår stryks, ex. om nummer 8 på framspår stryks så hamnar INTE nummer 9 framme vid bilens vinge!
Och nummer 7 eller 8 kan ALDRIG hamna på bakspår/i andra ledet - ingen annan mellan 1-6 heller (såklart), för den delen...
Du kan i vissa "steglopp" där prissumman spelar in om du hamnar i främre ledet (närmast bilens vinge) eller om du tjänat mer/mycket pengar hamnar du i andra eller som sämst i tredje ledet - ALDRIG mer än tre led bakom bilen i Sverige, men oftast två:
1-8, närmast bilen
9-12, i andra ledet
13-15, i tredje ledet (i vissa men få fall)
De flesta banor har olika längd på upploppen och olika bredd på banorna, samt olika dosering i kurvorna... Nedan ett axplock:
http://home.swipnet.se/TRAVochVINNARE/Banorna.htm
Lycka till, med liret...!