Åkes hästar
++++
Main Kronos (V75-7) fick ett struligt lopp senast då han blev hängande i spåren och fick backas ner i kön. Han kunde inte ta så mycket till slut men känns fortsatt fin i träningen och håller bra form. Näst senast gjorde han ett topplopp ifrån ledningen men fick stryk av en bättre häst. Det verkar som att han trivs bäst när han får löpa på i ett jämnt och hårt tempo. Han är snabb ut och det visade han om inte annat näst senast då han tog sig förbi några riktigt startsnabba hästar i början. Det ska mycket till för att de som är utvändigt nu tar en längd på honom i starten. Med de här förutsättningarna så tycker jag att han är min bästa vinstchans i V75.
+++
Metior Easy (V75-2) fick jag chansen att välja innerspår med så det blev perfekt. Hon är snabb i början och även om hon galopperade ifrån samma läge på Solvalla tidigare så tror jag inte att det är någon galopprisk nu. Den gången körde jag fram till vingen för tidigt och hon hetsade upp sig. Nu ska vi ut och öva bakom bilen i provstarterna innan tävlingarna vilket vi har gjort de senaste gångerna. Det verkar som att hästen lugnar ner sig om hon får vara med och öva lite innan. Senast fick hon ett struligt lopp ute i tredjespår och det var starkt gjort att kunna vinna. Hästen känns fin men jag tror faktiskt inte att hon har så stor vinstchans. Jag har blivit imponerad av Fascination och tycker att den hästen är för bra. Hon har sprungit snabbare tider än vad min har gjort över medeldistans och jag är nöjd om vi kan vara bland de tre. Taktiken vill jag inte gå ut med och det är inget som går att bestämma innan heller. Det är så mycket som kan ändra sig fram till start beroende på hur hästen känns och hur konkurrenterna ser ut.
Monster Drive (V75-3) går jämnt och bra nästan varje gång men är lite beroende av att få det serverat. Han är ingen tuffing som tål dödens som senast utan han ska gå i ryggar och komma till slut. Om hästen får rätt lopp så brukar han kunna speeda på rätt så bra den sista biten. Det visade han om inte annat för tre starter sedan på Hagmyren. Fast å andra sidan var det ett billigare gulddlopp än det här och hästarna i täten stannade till slut. Jag tycker att han känns fortsatt fin och normal på alla sätt. Vi får se om jag chansar och tar rygg på Lavec Kronos eftersom den är så snabb ut. Å andra sidan har han ju inte visat någon form på länge så risken finns att han stannar till slut och vi blir fast. Skulle det lösa sig helt är han inte borta. Känns som att han är en av flera.
++
Com Åstad (V75-2) har gått hyfsat hela tiden utan att ha varit någon riktig vinnarhäst. Hon har ofta varit med där framme men i de två senaste starterna har hon lyft sig lite till och spurtat bra. Det är de två klart bästa loppen hon har gjort hittills. Jag tror inte att hon har någon vinstchans, det är för tuffa hästar emot. Men jag tror hon kan ta en framskjuten placering och tjäna fina pengar.
Harpos Hitsville (V75-5) gjorde ett väldigt bra lopp senast då han fick hårt tryck och öppnade första varvet på 1.13. Trots det så gav han aldrig riktigt upp och det var det klart bästa lopp han har gjort för mig. Nu är det fjärdespår på tillägg och det är svårt att säga var han hamnar någonstans. Det blir ingen snabbstart och han riskerar att tappa ytterligare mark i början. Det är dessutom flera riktigt bra hästar med så jag tror det blir tufft att runda alla och vinna.
Åke Svanstedt
Källa: Trav365
Följande användare gav Sharp$ för den här posten: HuBBaBuBBa (+5)
|