Citat:
Ursprungligen postat av lamda
Först vill jag bara berömma er för att ni tar er tiden att skriva utförliga tankar kring matcherna. Själv skriver jag inte, men läser en del på forumet.
Jag har på senare tid börjat fatta tycke för amerikansk fotboll. Dock så har jag en fråga angående NFL som ni kanske kan svara på. Varför är det så få omgångar i en säsong?
Om man jämför med andra amerikanska sporter så ser man omgångar upp till 80-90 innan playoffs börjar. I NFL pratar man om en "week" som en omgång om jag förstått det hela rätt. Alltså totalt 17 matcher för vardera lag innan playoffs börjar. Vilket måste anses som väldigt lite?
|
Det är nog till stor del pga av att det är ganska fysiskt krävande sport (säger jag som aldrig lirat det dock), med hög skaderisk. Är ganska vanligt att spelare blir borta för hela säsongen, pga hjärnskakningar och diverse.
Kan tycka att det är bra med endast 16 matcher i en grundsäsong. Jag följer NHL också när det liras. Med 82 matcher där, bryr man sig nästan inte om lag förlorar här och där. Matcherna blir bra mycket mindre viktiga. I NFL kan det spela stor roll att förlora en enstaka match i mitten av säsongen.
Lagen spelar för övrigt 16 matcher vardera, då alla lag får en veckas ledighet (bye-week) någon gång under säsongen.
Välkommen förresten