Visa ett inlägg
Gammal 2012-11-16, 17:06   #35
crossbow

crossbows avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 8840
Standard

Svanstedt: Jag har höga förväntningar inför finalerna

Vi har elva hästar till start i V75-­finalerna på Solvalla. På förhand tycker jag att vi har ett par riktigt bra vinstchanser. Vi får hoppas på bättre flyt än i lördags då utdelningen blev mager i Halmstad.

Jag följde tävlingarna från min semester i Florida via datorn. Det var inte mycket att hurra över. Synd att Rutger Raket satt fast i guld för han hade nog kunnat vinna med lucka. Vi har flera topphästar med i finalerna och jag har höga förväntningar på dem.

Samtliga av våra hästar tävlar med optimal balans:

++++
Main Kronos (V75-1) gör bra lopp varje gång. Senast kunde jag inte hålla fast Björn Goop eftersom hästen utvändigt tröttnade så hastigt. Det var inte mycket att säga om att han inte kunde svara Beatasine den sista biten som hade smugigt med i vår rygg. Han var också lite het i ledningen och låg på under vägen. Så insatsen var bra. Med de här förut­sättningarna är det bara att gasa från början. Eftersom han är snabb ut är det ledningen som gäller. Nu är det final och tuffare motstånd än på slutet men med tanke på form och läge blir betyget högt.

Perfect Toll (V75-1) är den bästa av mina fyra i loppet och normalt ska han ha bra chans att vinna. Det enda är att han kan vara komplicerad i starten men hästen har glädjande nog skött sig varje gång på slutet. Jag har i och för sig lärt mig och känner honom nu men Jorma som kör brukar klara av alla sortens hästar även om de är besvärliga. Jag får förklara för honom innan hur han brukar beté sig i uppsamlingen bakom bilen. Annars känns hästen precis som vanligt. Det finns inga avvikelser alls gentemot tidigare och ”Jägersro-spöket” fortsätter att gäcka oss. Det är tydligt något som stör hästen när han är på den banan för han är sig inte alls lik. Senast kände jag inte igen honom någon gång, varken i värmningen eller i loppet. Det fanns aldrig något att köra med och det var slaka tömmar hela tiden. Vi får undvika att starta på den banan i fortsättningen. Det här är är en kanonhäst och det är en stark fyra i betyg.

Opportunity (V75-5) har utvecklats allt­eftersom hon har tjänat pengar och senast var det bästa jag har känt henne. Det gick riktigt fort sista 300 meterna. Jag tycker att hon ska ha bra chans att kunna runda alla här trots tillägg. Hästen är stark, rejäl och tålig. Det är också positivt att hon fortsätter att utvecklas trots att hon har tjänat mycket pengar och att det inte tar stopp. Jag har bra feeling för henne.

Aristocat Boko (V75-6) galopperade i sista sväng senast men det får jag ta på mig lite. Det gick väldigt fort i det läget samtidigt som hästen bröt ner och jag var tvungen att korrigera honom och ta i högertömmen för att inte köra på Pingus Vang. Han var inte trött i det läget och hade stridit om segern annars. Hästen har känts som han ska göra i träningen efteråt och det var inga fel på honom. Det är en topphäst och jag måste tro på bra chans från det här läget. Han är rätt så snabb ut men går från alla positioner.

+++
By Air (V75-2) har gått bra varje gång hos mig och var fin vid segern i försöket, även om det var ett rätt så enkelt försök. Han var lite lat och trög i ledningen men när jag ryckte tussarna 200 kvar stack han bara ifrån. Nu är det tuffare motstånd i finalen men läget är perfekt då han är snabb ut. Jag tycker också att han är klart bäst i spets för i ryggar springer han och småbromsar hela tiden. Så taktiken är given och även om han inte har startat på ett tag så har han tränat kontinuerligt hela tiden och det har inte varit några avbrott.

Monster Drive (V75-3) satt fast med en hel del krafter kvar senast. Det är inget riktigt flyt för den här hästen i gulddivisionen. Antingen hamnar han illa till och spurtar bra eller blir han fast. Men det är också så att man måste köra lite på chans med honom. Hästen känns fin och har bra form och det här guldloppet är inte värre än senast. Han är snabb en bit när han får spara speeden till slut och med rätt resa är han inte borta.

Go Johnny Gogogo (V75-4) gör bra lopp varje gång. Jag tycker absolut inte att det känns som någon ”icke-vinnare” även om segrarna har uteblivit i de senaste starterna. Det känns som att han kämpar och gör det han kan ändå. Bakspår nu i en ­final men jag tror ändå att han med lite tur kan vara långt framme.

Pine Alone (V75-7) kom upp i framförvarande rygg senast och galopperade med gott om krafter kvar. Han har utvecklats mycket och har fortsatt fin form. ­Känslan är att han får svårt att vinna en final från spår åtta men det är inte samma snabba tider nu som på sommaren och jag tror att han räcker bättre nu för han är mer stark än snabb.

++
Covington Ås (V75-1) har inte startat på ett tag och det beror på att han har varit förkyld. Han har inte tränat fullt ut och förberedelserna är inte optimala inför den här starten. Ska man ha chans i en final måste man ha tränat regelbundet innan. Jag tror därför inte att han kan vinna och han får smyga med.

Indigo Broline (V75-1) spurtade bra senast efter en sen lucka och hade lite sparat. Tyvärr får han dåliga spår väldigt ofta. Det hade han senast och från åttondespår nu bakom bilen i en final har han normalt ingen chans. Formen är annars så bra den kan vara tycker jag.

Tab Hall (V75-2) måste utvecklas ytterligare om han ska räcka i sin klass i V75. Han springer samma tider som han gjorde i första starten för mig och det räcker inte. Måste öka på lite till. Tror inte det är någon finalvinnare.

Åke Svanstedt

Källa: Trav365/Sportbladet
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
AbbeAce (+3), siarmo (+5)
crossbow är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat