Visa ett inlägg
Gammal 2010-03-09, 10:35   #33
Zimond
 
Zimonds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 236
Sharp$: 1178

Who Is John Galt?
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av aspel Visa inlägg
din analys av matchen är din värdering........insatsen är konstant....kan egentligen inte förklara det enklare.
Mitt mål när jag rekar är att beräkna väntevärdet på spelet. Det vore då dumt att inte göra skillnad på en rek där jag får fram 4% jämfört med 15% om oddset på spelet är samma. Nu är knappast värderingen hela sanningen men förhoppningsvis är det verkliga väntevärdet i alla fall i närheten av min värdering. Ibland kommer den vara helt felaktig och alltid kommer den att diffa. Just därför kan jag rättvist anta att spelet där jag beräknat väntevärdet till 15% oftare kommer vara +EV än spelet med 4%. Ju lägre väntevärde jag kommer fram till, desto mindre felmarginal kan jag ha på min rek och vice versa. Därför vill jag inte satsa lika mycket på dessa spel.

Hur mycket som ska satsas beror ju också på hur stor variansen är. Som du skriver så vill du inte satsa lika mycket på golfspelaren till 1000 gånger degen som du vill på ett överspel till 1.92. Satsade man lika mycket på dessa skulle ju förmodligen farbror Varians komma och ta en. Detsamma gäller för två spel där ena kostar 1.85 och det andra 3.20. Om man satsar lika mycket på dessa spel är antingen något bet för litet eller för stort.
Ju högre odds, desto större varians och ju större varians, desto mindre insats, och vice versa.
Zimond är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat