Visa ett inlägg
Gammal 2012-11-30, 12:59   #12
AbbeAce

AbbeAces avatar

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 524
Standard

Tomas Uhrberg om Bergsåker:
Spoiler:
V75 i sista stund - Bergsåker

Treåringarna Facination och Chelsea Boko får det tufft, nej striden om titeln ”Årets häst” står mellan Friction och Sebastian K.
Min vinnare är eleganten Sebastian K. – en travare med enorm utstrålning!

Visst, Chelsea Bokos insatser i Kriteriet och E3-finalen är tillräckligt för att utse det till årets prestationer och därmed honom till ”Årets häst” men han är bara tre år och vinsterna har tagits i årgångslopp. Sebastian K. har däremot slagit Commander Crowe regelrätt och visat att han hör hemma i världseliten. Hästen har enorm utstrålning och jag blir inte förvånad om han vinner Elitloppet till sommaren.

Regler ska följas
Jag har hört och läst att det finns de som är kritisk till att Commander Crowe inte kan komma ifråga för att han är i utländsk träning. Jag har ingen förståelse för den argumentationen eftersom regelverket är tydligt. Dessutom haltar jämförelserna med Zlatan och att han inte skulle kunna få Guldbollen om fotbollen hade travets regler. Jag tycker att det finns en viss skillnad mellan att träna hästar och fotbollsspelare men det gör tydligen inte alla ....

Skrällbanan Bergsåker
Norrlands travmetropol var känd som en riktig skrällbana, men sedan blev det under några år mest favoritparader på Bergsåker med låg utdelning – tills i december 2011 då sju rätt gav närmare 14 miljoner kronor. I de tre omgångar därefter under 2012 har utdelningen varit 21,3 miljoner, 3, 6 miljoner och 4,1 miljoner. Räkna med att snön och kylan kan innebära problem för en del hästar och det kan resultera i att det blir en ny skrällomgång.

Inleder med två spikar
Jag väljer att öppna med två singelstreck, både Udo´s Oiler (avd 1) och Digital Ink (avd 2) blir favoriter. Men, i jakten på miljoner blir det sedan hygglig gardering av favoriter som Faksen J:r (avd 4), Sugar Boy (avd 5) och Increased Workload (avd 6). Mitt hopp är att några av mina rysare ska vinna och på så sätt öppna vägen för sju rätt och en hygglig extra slant till kommande storhelger.

V75-1: Udo´s Oiler och Good Speed höjer sig markant över de andra, de är också vana att tävla med skor. Jag tycker att Robert Berghs Udo´s Oiler har fördel av hemmabanan, dessutom har han tävlat på vinterbana och gjort det bra. Han imponerade stort vid V75-segern senast från dödens – jag ”spikar”!
V75-2: Digital Ink är en riktigt bra 3-åring och han har vunnit i V75, det efter en tuff resa i dödens. Jag tror att Örjan Kihlström kan ta sig till ledning och då blir ekipaget svårslaget .
V75-3: I Won´t Dance, Timetosaygoodbye och Caddie Comet höjer sig över de andra, så det räcker med att strecka den trion. Min vinnare är Timetosaygoodbye – han blir svårslagen vid ledning!
V75-4: Faksen J:r kommer att bli mångas singelstreck, men tänk på att de tre raka segrarna i kamp med de absoluta bästa kallbloden har tagits med barfotabalans. Höstbo Fredrik slog Faksen J:r på Bergsåker då han tog hem SM-titeln. Jorma Kontio sitter nu upp igen. Lix Mollyn, Farmfurir och Lome Stjernen är skrällkandidater.
V75-5: Claes Boko är också bara tre år men han kan göra som Digital Ink och vinna i V75. Läget är oddshöjande. Sugar Boy har jag kört en del som 3- och 4-åring men han har utvecklats hos Svanstedt. Bolt Boko verkar vara av rätt sort, så Erik Lindegren lär köra offensivt. Masse Palema kan ta revansch för missarna på slutet, så bra är han. Devdas T.J. är bra.
V75-6: Increased Workload är bäst och Melanders hästar verkar oslagbara. Underlaget kan ge problem och jag garderar därför.
V75-7: Allaballakaitoz är van tuffare motstånd än detta men han är inte den som vinner på beställning. Stallkamraten Big River Surpreme är ett hot. Stay the Night en annan, en rysare!

Thomas system
V75-1: 5 Udo´s Oiler. Res: 1-3.
V75-2: 1 Digital Ink. Res: 6-7.
V75-3: 2, 4, 6. Res: 1-10.
V75-4: 2, 3, 4, 8. Res: 7-1..
V75-5: 4, 5, 8, 9, 12. Res: 11-6.
V75-6: 1, 3, 7, 8, 11, 12. Res: 6-2.
V75-7: 2, 3, 7, 9, 10, 12. Res: 11-8.
Systemet är på 2160 rader och det kostar 1080 kronor. Om man också singelstreckar nummer 7 Increased Workload i avdelning 6 blir det systemet på 360 rader och kostar 180 kronor

Örjan om sina:

Spoiler:

Rank:
1=segerstrider 2=platschans 3=matlapp

1 dec 2012

V75-1 ---

V75-2

1 Digital Ink

Gjorde ett kanonlopp senast. Lite chansartat läge då han inte är någon startraket, vinstchans om vi inte blir instängda. rank 1

V75-3

4 Timetoosaygoodbye

Håller fortsatt toppform. Startsnabba hästar innanför, chans med vettig resa. rank 1

V75-4

8 Lome Stjernen

Lite uppåt senast, möjligen lite platschans med rätt resan. rank 2

V75-5

6 Max Vox

Har hygglig kapacitet, lite platschans om vi hittar vettig position. rank 2

V75-6

7 Increased Workload

Riktigt bra häst som ska ses med chans trots dåligt läge. rank 1

V75-7

12 Stay The Night

Jämn och säker men för dåligt läge. rank 3

Örjans överraskning

10 Zyrano Boko
(V75-7)

Fin häst i grunden, inte helt borta om han har en bra dag.

Senast redigerad av AbbeAce den 2012-11-30 klockan 13:05.
AbbeAce är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat