Datum: 2012-12-13
Tid: 17:00
Sport: Ishockey
Land: EurCh 1Cup 3
Liga: EurCh 1Cup 3
Match: Russia - Sweden
Period: ft
Spel: Över 5.5
Insats: 7
Odds: 1.970
Bolag: Marathonbet
Motivering:
Sitter och glor på det bästa som finns på TVn - Musikhjälpen. Håller bara på i en vecka, så man får passa på att kolla så mycket man kan.
Behöver dock något att göra vid sidan av detta, och i brist på annat skriver jag en motivering om ett spel i Channel One Cup.
Givetvis hockey vi snackar om. Turneringen äger rum i ROSSIJA och det är fyra landslag som möts; Ryssland, Sverige, Finland och Tjeckien.
Värdnationen Ryssland har ett frooooktansvärt starkt lag på pappret:
Ilja Kovaltjuk-Pavel Datsiuk-Aleksandr Radulov
Aleksandr Perezjogin-Jevgenij Malkin-Sergej Moziakin
Aleksandr Ovetjkin-Aleksej Teresjtjenko-Nikolaj Zjerdev
Sergej Plotnikov-Artiom Anisimov-Nikolaj Kuljomin
Där har ni forwarduppsättningen, det räcker med att visa den för att folk ska förstå vilket starkt lag ryssarna har. Flera av världens bästa spelare.
Med denna trupp är ryssarna givetvis stora favoriter att ta hem hela turneringen; 1.50 får vi på Ryssland att vinna turneringen. Utan några djupare analyser kommer ryssarna säkerligen att plocka hem alla nio pinnar på de tre matcherna de ska spela.
Man är stora favoriter i öppningsmatchen mot Sverige. Vi får 1.60 på Ryssland -0.5, inget värde där enligt mig, finns trots allt en liten risk att det blir för mycket av det goda med så många stjärnor i laget. Samtidigt tror att Sverige kan överraska lite med NHL-spelare som exempelvis Bäckström och Patrik Berglund i laget.
Det har alltid varit ett frågetecken för Sveriges defensiv efter Mårts tagit över. Defensiven kommer verkligen sättas på prov mot ett sånt skickligt lag som Ryssland. I Karjala cup som spelades tidigare i höstas släppte Sverige in nio mål på tre matcher, och jag funderar på hur defensiven kan se ut imorgon mot detta Ryssland som även spelar på hemmaplan. Jag tror att Ryssland har stor sannolikhet att göra fyra-fem mål faktiskt, samtidigt som Sveriges NHL-lirare säkert kan snygga till siffrorna lite.
Sverige har visserligen en defensiv backuppsättning, men jag tror inte de kan hindra ryssarna om de nu är på spelhumör.
Tycker helt klart det är fint odds på Ö5.5 i den här matchen. Pinnacle släppte förvånansvärt på 2.05, men har nu droppat till 1.93. Högsta finns nu på SBObet till 1.99 och jag tror de här kommer droppa några punkter.
7/10 u lirar jag här.
I och med att jag tror på Ö5.5 kommer jag med största sannolikhet även lira någon player prop här. Förhoppningsvis erbjuder Unibet odds på dessa.