| 2012-12-14 20:45 | Serie B | Livorno vs Ternana |
-1 |
FT |
5 |
2.340 |
Detta spel skulle nog egentligen kunna rekas mer ordentligt. Livorno tvåa i serie b efter Sassuolo. Man har gjort flest mål i ligan, 38 på 18 matcher. Man har bäst form av alla med 5segrar och en oavgjord senaste sex matcherna och 16:5 i målskillnad. Jag har dock ingen koll på skador och avstängningar.
Ternana ligger i mitten av tabellen och är ett helt okej bortalag. Man har lite problem med formen med 1-2-3 6:9, sista sex matcherna. Ganska tighta bakåt, men får livorno spelet att stämma någorlunda kan man mycket väl få in ett par bollar. Frågan är om livorno lyckas vara täta bakåt.
| 2012-12-16 17:00 | Segunda Division | Rec de Huelva vs Las Palmas |
2 |
FT |
5 |
3.050 |
Rekade Las Palmas i Copa del Rey i veckan. Man spelade 1-1 mot Betis, men vad jag förstod var Betis det bättre laget. Las Palmas tränare tyckte spelarna såg loja och nöjda ut. Klipper in stycket om Las Palmas från den reken:
Las Palmas nämndes inför säsongen som ett av lag med kapacitet att slåss om uppflyttning. Man har inte levt upp till detta och haft svårt med spelet under hösten. Nu verkar man dock hittat rätt och är formstarkast i Segundan. Man har 4-2-0 de senaste med en målskillnad på 12-2! Man är normalt mycket starka hemma och nu när formen har kommit är det ingen rolig resa för bortalagen.
Nu spelar Las Palmas bortaoch man har 3-2-3 11:15. Då har man mött Elche och Girona, som är 1:a och 3:a och hemmstarka lag. Av de 15 målen har 8 kommit i förlusterna mot Girona (5-0) och RM Castilla (3-2).
Recreativo har 1-1-4 senste 6 och har egentligen bara mött mitten och bottenlag (Almeria är undantaget). Målskillnad dessa matcher är 4:11. Mittback Zamora avstängd, Cifuentes och Vega skadade.
| 2012-12-15 17:00 | Ligue 1 Orange | Toulouse vs Marseille |
2 |
FT |
5 |
3.000 |
Marseille är ytterligare ett lag jag rekat tidigare i veckan. Man mötte då Bastia borta inför tomma läktare. Såg stunder av matchen och tyckte att Marseille var klart bättre på en riktigt, riktigt dålig fotbollsplan. Bastia kvitterade med ca 10 kvar och efter det var det lite oro i Marseille lägret. På det hela taget var det dock närmare 0-3 än 1-2. Gignac var tillbaka som inhoppar och ska man tro tränaren kommer han fortsätta som det tills han har ordentligt med tempo i sig. Han såg grymt sugen ut och höll på att göra mål 5 sek efter bytet. Hans återkomst är mycket viktig för klubben.
Till matchen mot Toulouse kommer även Cheyrou vara tillbaka på mittfältet. Diawara kommer dock inte kunna spela.
Toulouse form är 1-1-4 5:8. Motståndet dessa matcher har inte varit det bästa, men absolut inte dåligt heller och vinsten togs mot Lyon. Man får tillbaka ett par viktiga spelare (efter skada el avstängning vet jag ej) i Abdennour och Sissoko.
Jag tror att Marseille är på väg tillbaka nu efter en mindre bra period och att man vinner detta. Det känns som det råder en positiv anda i laget och att man har ställt in fokus igen.
Notervärt är att Bastia kommer spela publiklösa hemmamatcher på obestämd tid efter att det samlats (enl förbundet på klubbens initiativ) massa fans på arenans parkering i matchen mot Marseille, samtidigt som man är under utredning i två andra hemmamatcher. Det tror jag slår hårt mot klubben