Citat:
Ursprungligen postat av doob
Just för att Witasps var het skulle han ha fått överta! Inte en ansats till det. Åke hade suttit i spets efter 500! Kontio kan bära häst men vare sig taktik eller initiativ är hans starka sida numera.
Jag är inte besviken! Glad att Kontio inte vann! Mer på sju och sex så... Måste man vara besviken och arg för att ge kritik?
|
Att jag skrev att du måste vara besviken var enbart för att jag ville vara sjysst, inte otrevlig...
Annars har du helt fel - kolla loppet igen och du kommer se att det finns inte en chans i helvetet att han skulle kunnat få överta utan att "döda" sin häst och dess chanser. Witasps springare hade från start ryckt åt sig många längder och Kontio var inte ikapp förrän efter 500 meter och då låg fortfarande ledaren på.
Varför skulle han släppa ledningen då? Med en häst som kommer från en seger och som nu hade ledningen efter dryga 500 meter - finns ingen kusk som släpper då - i det här fallet är det väldigt tveksamt om han kunnat, om han nu hade velat, vilket jag anser vara helt uteslutet!
Så överlägsen är ju inte Opportunity detta gäng och som dessutom tjänat snabba pengar under senaste månaderna, dessutom perfekt att fånga upp favoriten utvändigt om man vill vinna loppet...
Hade däremot Jorma varit uppe jämsides efter ett par hundra meter och då inte gjorde någon ansats till att få överta, då hade jag kanske kunnat hålla med dig - men det beror helt och hållet på hur hästarna ser ut då och hur långt de sprungit, så enbart spekulativt!
Här har vi svart på vitt, egentligen... Jag kan då aldrig se att Jorma skulle kunna komma till spets utan att tokköra ala Ludde!
Men kul att diskutera, i alla fall - vi ser bara olika på det - inget konstigt i detta, bara sunt!