Visa ett inlägg
Gammal 2012-12-21, 13:59   #14
AbbeAce

AbbeAces avatar

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 524
Standard

Tomas Uhrbergs Tankar och system:
Spoiler:
Med Fru Fortuna på sin sida kan sonen Oscar och stallets Playing Tua ta sin första V75-seger i karriären på lördag.

Jag håller tummarna för dem och tippar ekipaget etta. Tufft? Absolut!
Två av mina tre söner har travet som sitt yrke. Joel tog för några veckor sedan en V65-dubbel på Åby och han vann med Stensro Macho under Elitloppshelgen medan Oscar tog sin främsta vinst förra fredagen på Kalmar då han segrade i Peter Johanssons Minneslopp med Super G. Ja, han värdesatte nog tisdagens fullträff med Breedlove på Jägersro lika mycket, han vann nämligen före Occasion Kronos med Joel ...
Jag vet hur svårt det kan vara att vinna ett lopp med 15 hästar från två volter, det är också Oscar väl medveten om. Nu sätter jag lite press på honom men det klarar han.

Räkna med hakar ...
Såg på yr.no att det ska bli mellan tre och sex minusgrader, svag vind och något lite nederbörd så det kan bli problem med att satsa på barfotakörning.
Både på Bergsåker och på Romme beslutade banveterinären skor på – och vi får se vad som händer på Axevalla.
I det sammanhanget vill jag påpeka att de ansvariga på Romme travbana gjorde helt rätt som gav anmälningsförbud på fem dagar gällande Saston. Hästen var helt enkelt inte fräsch – och argumentet att Saston vann och därmed inte kan ha besvärats av någonting väger lätt i det här sammanhanget ...

Diskat de två första i mål
Robert Berghs Loads of Dosh var först i mål men diskades. Peccadillo med Bosse Eklöf tilldömdes nu segern, men även det ekipaget skulle ha diskats för trängning.
I båda fallen kan den snäva körningen ha berott på att kuskarna hade problem med att se på grund av snö på glasögonen. Jag tror inte att det var medvetet fräckt gjort, även om ”Robban” tänjer på gränsen emellanåt ...
Däremot måste vi få ett klarar regelverk. Måldomarna ska döma för regelbrott, inte bedöma hur utgången av loppen kan bli – och det tror jag de flesta av oss som sysslar med trav tycker!

V75-1: Mr Picolit körde jag emot senast och när han attackerade via open stretch var Kejsar K.D. utan chans att svara. Vi vann klungstriden men Mr Picolit vara bara överlägsen – precis som han kommer att vara i detta billiga ”Silver”.
V75-2: Charlie Lucky har jag sett på nära håll och det är ett fint nyförvärv Veijo Heiskanen fått. Hästen är dock något grön, gör sin första voltstart och förmodligen måste han också tävla med hakar. Jag garderar med en kvartett, där Ed Rapide med Björn Goop är en luring.
V75-3: Calamara Donna må ha 20 raka lopp utan vinst men här spetsar hon och vem av motståndarna ska kunna gå fram och trycka upp tempot? Jag ser ingen, så det blir en spetsseger för ”Donnan” och Örjan Kihlström.
V75-4: Sugar Boy fick en alldeles för tuff öppning på Bergsåker, men det kan bli snabb revansch. Dollar Zon är värst emot. Indra Southwind kan få det tufft att hålla undan över Axevallas 227 meter lång upplopp men är given på bongen liksom Västerbo Europe. Ja, Henrik Larssons 4-åring var riktigt bra senast.
V75-5: Playing Tua har fin form, precis som sonen Oscar. Kapacitet finns för att vinna men uppgiften är inte lätt med tillägg och kanske 14 hästar att runda. Jag streckar en kvintett, där Pay Attention är den svåraste motståndaren tillsammans med Enya Håleryd. Den sistnämnda står start och kan med flax vara 30-40 meter före de från tillägg efter 500 meter. Precious Spring och Miss Bo är de andra som streckas.
V75-6: Laurier Dag avslutade vasst som V75-trea och nu när det är 500 meter längre gynnas han kraftigt. En av sex som jag streckar. Se upp med Stensro Macho!
V75-7: Avanti L.M. är bästa hästen men det är nog 500 meter för kort distans. Halva fältet streckas. Chip Dealer?!

Thomas system
V75-1: 4 Mr Picolit. Res: 12-1.
V75-2: 1, 2, 8, 13, 15. Res: 12-5.
V75-3: 1 Calamara Donna. Res: 2-5.
V75-4: 2, 3, 4, 6. Res: 10-9.
V75-5: 1, 5, 8, 12, 14. Res: 3-6.
V75-6: 1, 2, 3, 4, 9, 10. Res: 8-11.
V75-7: 2, 6, 9, 10, 12. Res: 5-4..
Systemet är på 3000 rader och det kostar 1500 kronor. Om man också singelstreckar nummer 4 Laurier Dag i avdelning 6 blir det systemet på 600 rader och det kostar 300 kronor.

Örjan om sina:
Spoiler:

Rank:
1=segerstrider 2=platschans 3=matlapp

V75-1

6 Schwerin Boko

Mycket svårbedömd form, ska normalt få svårt att vinna. Rank 3

V75-2

15 Mellby Amiral

Stark häst i fin form, ändå lite tufft att runda till vinst.Rank 2

V75-3

1 Calamara Donna

Hedersgumma i fin form med perfekt startspår, värd ett streck. Rank 1

V75-4

10 Merlot Broline

Fin form, men får nog svårt att räcka ända till vinst. Rank 2

V75-5--

V75-6

3 Walk To Remember

Jämn och fin form men räcker normalt inte till vinst.Rank 2

V75-7 --

Örjans överraskning

3 Västerbo Europé (V75-4)

Har blivit bättre och bättre på sistone, fint läge och inte avsågad i ett öppet lopp.Rank 2

Örjan Kihlström
AbbeAce är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat