Visa ett inlägg
Gammal 2012-12-27, 21:19   #41
korpo

korpos avatar

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 5959
Standard

◦Jänkarvagnar & experter.

Det är skor hit och jänkarvagn dit, det är reprisbilder till förbannelse över något som någon bland de som pladdrar tycker att det inte gick rätt till. Jag har i alla tider hört att travet i tv också skall vara underhållande, ett program för de som inte är nördar. Ett program som skall locka nya proselyter till att bli intresserade av travsporten, och framför allt av spelet. När försvann den goda tanken?

Jag är naturligtvis införstådd med att informationen om hovbeslag och annat är viktigt för många travspelare. Ändå tycker jag att det används allt för mycket av tv-tiden åt sådana upplysningar som de flesta tittare inte bryr sig ett skvatt om. Istället blir denna aldrig sinande ström av information en bumerang. Många undrar förvånat varför det är så invecklat med trav och spel på hästar.

Det är uppenbart att redaktörer och producenter har missuppfattat sina uppdrag. Istället för att ge den breda massan en insyn i travsporten så tillfredsställer man en liten grupp av spelare som oftast hämtar samma information från annat håll. Skall man locka nya människor till sina sändningar – och i förlängningen till travet – krävs mer än det enformiga innehåll som vi tvingas titta på idag.

En annan sak är ältandet av de tveksamma situationer som ofta uppstår i travlopp. Det verkar som om tv-folket alltid måste få rätt. Repriserna rullas om och igen, tills dom tror att vi blivit övertygade om att tv-experterna har rätt. Igår blev det nästan parodiskt när det antyddes att Björn Goop avsiktligt störde en konkurrent för att åstadkomma en omstart – och i så fall få en ny chans.

Lennart Forsgren mumlade, i det skägg som han hade rakat bort sedan vi såg honom i lördags, något om att Björn kunde ha gjort det avsiktigt, men ändå inte. För att belysa att möjligheten fanns så hänvisade Forsgren till att han själv avsiktligt hade stört medtävlare för att orsaka omstart vid flera tillfällen under sin karriär.

Vad skall de som inte är så insatta i trav tro när de hör sådant här?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
plumma (+5), Pilkast (+5), nihsum (+1), AbbeAce (+3), lepadd (+5)
korpo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat