Citat:
Ursprungligen postat av Stekel
Skulle vilja höra om någon på forumet har erfarenheter av att äga andelshäst. Jag har funderat på det en tid, men inte riktigt fått tummen ur och ta tag i att undersöka saken närmare. Nu har jag kikat runt en del på nätet om vad som erbjuds, det finns ju ett antal olika upplägg. Easy KB är något som man stöter på här och där, och det verkar vara ett okej grundupplägg med 20 andelar per häst och oftast med rimliga avgifter även om allt beror på vem som handhar träningen och så. Stig H:s Stockholm Farm verkar ganska stort, och de verkar ju onekligen ha en del framgångar, men är lite dyra kan jag tycka (700/mån/andel och 30 andelar/häst). Å andra sidan verkar ju Stickan vara killen som kan det där med att välja ut en vinnarskalle redan på fölstadiet. Helst skulle man ju vara med på en häst på orten, men samtidigt har jag inget jättestort förtroende för att någon ur Umåkers tränarkår kan förvalta ett sjärnämne på bästa sätt.
Hursomhelst, vad har ni för erfarenheter på området?
|
Jag har varit och är delägare i hästar med lite olika upplägg. Ett alternativ är att alla delägare bildar varsitt bolag men det blir rätt jobbigt för den som är företrädare på hästen som måste fakturera alla andra varje månad. Ett annat alternativ är att alla delägare bildar ett bolag tillsammans och man bestämmer hur mycket alla ska betala in och hur ofta. Här gäller det att det är någon med koll som håller i papper osv. och det krävs ju pli på alla att man pyntar in för sin del.
Easy KB å andra sidan är ju bra eftersom man inte måste sköta något själv mer än att betala in pengar, de sköter resten,men det kostar ju en del också så man får väga för och nackdelar. Detta alternativ är väl lämpligt om man inte känner varandra (vilket iofs inte är någon garanti att det funkar bara för att man gör) osv. Dessutom kan man lätt annonsera ut sin del i hästen när man vill osv....har aldrig provat Easy KB själv,men de jag känner som gjort det är nöjda.
Bara en kort sammanfattning av vad jag vet och vart med om, hoppas det gav något! Detär iaf ett roligt och inte alltför dyrt sätt att äga häst på tycker jag.
Ang. tränarval så förstår jag dig angående Umåker tyvärr, prova någon på Bergsåker kanske? Finns garanterat andelar i hästar här nere hos "oss" om du vill det. Lycka till med vad du nu väljer!