Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 524
|
Tomas Uhrberg:
Spoiler:
V75 i sista stund - Bergsåker
Ready Cash är bara bäst och han är min vinnare i Prix d´Amerique.
Raja Mirchi är chanslös medan Maharajah är en outsider – och jag gillar verkligen Stefan Hultmans matchning!
Jag tycker att Maharajah agerat exemplariskt i sina segerlopp mot billigt svenskt motstånd. Ja, hästen har aldrig sett finare ut och skulle fransmännen köra lika tufft mot varandra som man gjorde i söndags i Prix de Bourgogne kan det öppna vägen för svenskhoppet Maharajah.
Nu ska Hultmans stjärna ut i Prix de Belgique, det sista preparéloppet inför Prix d´Amerique, och då får vi en värdemätare på var Maharajah står någonstans.
Intressant i sammanhanget är också hur stor roll Örjan Kihlström har i det här något annorlunda upplägget. Framtiden får utvisa detta ...
Lilla gav mer än det stora
I 2012 års sista V75-omgång hade jag en sexa och 18 femmor på det stora systemet , en sexa och 16 femmor på det lilla – och mest pengar i vinst (1251 kronor) blev det på det lilla systemet.
Don´t Wear PJS gjorde ett klart bra lopp men Canaka B.F. var helt enkelt för bra. Inget att säga att man sprack redan i första V75-avdelningen ...
I övrigt satt det klockrent och visst var det skönt att Mr Big vann finalen före den store streckfavoriten Claes Boko. Ja, det blev ungefär som jag spekulerade i min krönika inför den här finalomgången.
Jagar skrällar i V75
I årets första V75-omgång är jag på riktig skrälljakt och skulle det gå vägen kan det bli ett sexsiffrigt belopp tillbaka.
Jag garderar exempelvis den store favoriten Loads of Dosh (avd 4) med risk för att bli idiotförklarad. Hästen är riktigt bra, men det är tufft att vinna i V75 från spår 12 väl medveten om att Robert Bergh i fjol på Bergsåker hade en V75-vinnare från spår 12 över 2640. Jag tänker då på Le Mat, den gången med Björn Goop.
Warnier (avd 6) är min andra spik. Han är värd en V75-fullträff och lördagens tävlingar kan faktiskt avslutas med en ren Bergsåkers-dubbel då Elles W. Phedo är i grymt slag.
V75-1: Highspeed Call är en bra häst och Kaj Widell är skicklig, så det lär bli ett offensivt upplägg nu när läget är perfekt och då det är sprinterdistans. Jag tycker dock att loppet ser öppet ut och streckar på rejält. Se upp med Sogå Alejo!
V75-2: Latitude Broline är bara bäst men med två volter och 15 hästar kan mycket hända, så min tipsetta blir My Love Star. Hon trivs med barfota runt om och det kan bli den balansen. Thula Sana och inte minst Robis Sara räknas också tidigt.
V75-3: Caddie Comet är en Timo Nurmos-häst som är klart på gång efter problem med en hövböld och sedan en förkylning. Ja, Nurmos hästar visade strålande klass i onsdagen V86 och mycket talar för att Caddie Comet leder runt om.
V75-4: Loads of Dosh kommer att bli megafavorit trots läget. Hästen har varit riktigt bra och distansen är ett plus, men läget är knepigt och därför garderar jag. Acriter kan leda runt om, Tiltmenot kan få en drömresa invändigt med lucka till slut och Mr Miles visade uppåtform senast som V75-tvåa i det lopp Loads of Dosh diskades.
V75-5: Edolles Malte står perfekt till, körs av Örjan Kihlström och över sprinterdistans kan tilläggshästarna få det riktigt svettigt. Haga Kungen ägs, tränas och körs av Jan-Olov Persson och känner jag honom rätt har han ställt i ordning rejält med tanke på motståndet. Hästen är också värd en V75-vinst efter två andraplatser i fjol i V75 på Bergsåker.
V75-6: Warnier har härdats i V75 och gjort det bra. Nu är det inte lika tufft motstånd, så jag singelstreckar. Ulf Ohlsson var ju väldigt positiv i sina omdömen efter fjärdeplatsen.
V75-7: Elles W. Phedo ska köras i spets och når hon den positionen utan alltför tuff öppning kan det gå vägen. Jag strecka också Bon Frecia och Ricardo des Ecus.
Thomas system
V75-1:1, 2, 3, 4, 6, 8, 11. Res: 7-10.
V75-2: 3, 4, 7, 13. Res: 15-8.
V75-3: 1 Caddie Comet. Res: 4-5.
V75-4: 1, 5, 7, 12. Res: 6-11.
V75-5: 2, 6, 8, 9, 10, 11, 12. Res: 14-13.
V75-6: 4 Warnier. Res: 12-8.
V75-7: 1, 2, 3. Res: 7-10.
Systemet är på 2352 rader och det kostar 1176 kronor. Om man också singelstreckar nummer 6 Edos Malte i avdelning 5 blir det systemet på 336 rader och det kostar 168 kronor
Örjan om sina:
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|