Divisional Round nu i helgen, fyra matcher som alla känns roliga på förhand. Skriver här lite om de två första:
Baltimore @ Denver, lördag 22:30
Missade spelstopp senast på Ravens mot Colts trots att jag tipsade om dem i tråden för den rundan. Ingen vill möta Denver på hemmaplan och de har vunnit 11 raka. Antagligen störst hemmaplansfördel i ligan efter Seattle (och kanske Saints). Flacco har även haft problem på bortaplan statsmässigt jämfört med hemma. Tror linan kan röra sig upp mot -10 innan matchstart på lördagskvällen. Intressant fakta: Denver är det enda laget kvar i slutspelet med negativ turnover differential (-1), ändå slutade de som #1 seed i AFC. Det tycker jag säger en hel del om hur bra de är. Passar nog spel på den här matchen, lutar ändå lite åt Ravens. Linan känns tricky...
Green Bay @ San Francisco, söndag 02:00
Som 49ers-fan är jag jävligt nervös inför den här matchen. Green Bay är inget drömmotstånd nu när de är hyfsat friska. De har problem att springa med bollen och deras OL är vek, Rodgers har blivit sackad över 50 gånger den här säsongen. De är dock inte så dåliga på att försvara run som folk tror. Rankade som #17 under regular season när man ser till yds/gm, men man bör komma ihåg att Adrian Peterson hade två monstermatcher med 200+ yds/gm mot Packers. De två matcherna har dragit upp snittet rätt mycket, tar man bort de borde de hamna under 100 yds/gm vilket innebär att man är ett top10 defense när det kommer till run stopping. Varför är det här intressant?
1. AP springer sönder alla lag. Alla lag vet att Vikings inte har något passing game, ändå röjer han sönder dem.
2. 49ers är ett run first team. Nu när Kaepernick är QB kan han också vara ett hot i springspelet.
Hade ur ett fan-perspektiv, trots att jag gillar Kaepernick, hellre sett Alex Smith som QB här. Rutin är viktigt i playoffs och jag är av åsikten att han borde fått spela säsongen ut. Dels för att få mer trade value om han gör bra ifrån sig och dels för att han inte varit dålig när han fått chansen, även om han inte är en difference maker. Kaepernick är som natt och dag från spel till spel, stor upside dock.
Lutar åt ett underspel, helt OK RLM för tillfället. Tror linan kommer stanna på +3 för Packers men med en del extra juice. Bolagen brukar inte vara sugna på att droppa ner till +2.5 trots att det är ett public play (64% av bets på Packers ATS atm).
Senast redigerad av hetsarn den 2013-01-10 klockan 01:41.
|