Ok, med tanke på att ingen gjort research på holms bolag och uträkningar på hur bra det egentligen går för honom och R&K laddade jag ner Mediatippens AB:s årsredovisning för
2011 för att göra några konstateranden. Observera att det är ungefärliga uträkningar med bland annat antaganden att han är folkbokförd i Örebro, inte är med i svenska kyrkan och jag har heller inte tagit hänsyn de ganska jobbiga reglerna för utdelning i fåmansaktiebolag. Hur som helst, let's go:
Holms är ensam anställd i bolaget och har tagit ut en lön på 480.820 kr. Efter jobbskatteavdrag etc betalar han ca 29.3 % i kommunal- och statlig inkomstskatt. Detta ger honom 28.267 kr i månaden efter skatt.
Av balanserade vinster (årets och tidigare års beskattade vinster) har han lyft 100.000 kr i utdelning under året. Detta beskattas till 2/3 i kapital med 30 % vilket ger honom 80.000 efter skatt.
Detta ger en total inkomst på 420.000 kr under året, efter skatt. Delar man upp det blir det
35.000 kr i månaden efter skatt.
Citat:
Ursprungligen postat av Analys
Gjorde lite detektivarbete för ett tag sen, kan dock inte komma ihåg om det var Amrish eller Holms som bodde hemma hos mamma och pappa...
Men någon tusing lär han väl kunna plocka ut i vinst åtminstone? Socialbidrag eller studielån är min gissning. Det kan en ensamstående med lätthet resa bort en vecka åtminstone var tredje/fjärde månad på.
|
Totalt genererar holms följande i skatt och avgifter (inga exakta siffror nej, men nära verkligheten) blir således:
Bolagsskatt: 67.730 kr
Kommunal- och inkomstskatt: 144.000 kr
Arbetsgivaravgifter: 151.070 kr
Skatt på utdelning: 20.000 kr
Totalt: 382.800 kr
Summa kardemumma, ditt så kallade detektivarbete och antagandet att han går på socialbidrag är så långt ifrån verkligheten man kan komma. Att han hans verksamhet inte är den mest etiska är en sak, men att han skulle vara någon bidragstagare är jävligt fel och bidrar med betydligt mycket mer pengar till statskassan än vad du och alla (?) andra här gör, mig själv inkluderad.